Fysieke winkel zichtbaar meerwaarde voor webshop


“Door fysieke winkels groeien online webshops”, dat is de conclusie van Branchmanager Mode van Inretail Edwin Belt. Zowel de omzet van kledingwinkels en schoenenzaken in de winkelstraat als de omzet in de online fashion- en schoenensector groeiden boven verwachting.

Hoogste omzetgroei in 10 jaar

De gemiddelde omzetstijging van kledingwinkels ligt op 5 procent en schoenenwinkels zitten op 8 procent. De verwachting was 'slechts' 2 procent. De omzetgroei in de online fashion- en schoenenwereld steeg bijna met een kwart. In de fashionbranche was dit de hoogste omzetgroei in 10 jaar.

Fysieke winkel creëert vertrouwen

Belt verklaart deze ontwikkeling door de combinatie van fysieke en online winkels: “Een groot gedeelte van de consumenten krijgt vertrouwen als de naam van een webwinkel ook te zien is in de winkelstraat. Wij zien dat steeds meer fysieke winkels worden geopend door online webwinkels. Dit is een positief gegeven, omdat deze ontwikkeling aansluit op het gedrag van de consument. De consument switcht namelijk veel tussen het kopen in een online webshop en kopen in een winkelstraat." Belt eindigt dit met: "Als retailer is het dan zaak om in beide werelden in beeld te blijven."

De grootste groei in de fashionbranche zat in de herenkleding, dit segment uit de fashion groeide met 7 procent. In de schoenenbranche groeide de omzet van de damesschoenen met 9% het meest.

Bekijk hier ons aanbod van webshops uit de fashion-en schoenenbranche. 

bron | 31-01-2018