Hema zet afhaalorders binnen 24 uur klaar


Hema lanceert binnenkort een nieuwe, internationale website. De site moet al in juni live gaan. Daarnaast investeert de warenhuisketen in click & collect. Webshoppers moeten afhaalorders binnen 24 uur op kunnen pikken, soms ook al op dezelfde dag.

Dat zegt topman Tjeerd Jegen in De Financiële Telegraaf. Op dit moment moeten Hema-klanten na de click nog veel langer wachten op collect; vaak ligt een bestelling pas na een week klaar in de geselecteerde vestiging.

Online en offline samenbrengen

Jegen noemt internet geen bedreiging, maar een kans voor de negentigjarige warenhuisketen. Hij wil online en offline samenbrengen, legt hij uit in De Financiële Telegraaf:

‘Uit onderzoek blijkt dat de mensen in Nederland steeds vaker online winkelen. De totale retailomzet blijft echter gelijk. Ook Amazon merkt dat het handig is als je een netwerk van fysieke winkels hebt. Dat hebben wij. We komen in juni met een geheel nieuwe internationale site, die vooral op mobieltjes en tablets is gericht. We beloven dan dat je binnen 24 uur je pakketje kunt afhalen in een van onze winkels. Nu is dat vaak zeven dagen. We gaan proberen het soms op dezelfde dag af te leveren. Het voordeel is dat je bij bij de Hema om de hoek niet alleen pakjes kunt afhalen, maar je aankopen ook gratis kunt ruilen.’

Eigen merkproducten

Hema kijkt terug op een goed jaar (pdf), waarin de totale omzet met 6 procent groeide en het verlies ruim halveerde. Volgens Jegen dankt Hema zijn bestaansrecht aan de producten van het eigen merk. Dat zorgt net als bij Ikea voor onderscheidend vermogen. Retailbedrijven die verschillende merken verkopen, hebben het moeilijker volgens de topman. ‘Dat komt omdat je die merken bij Amazon of Bol.com ook online kunt kopen en vaak goedkoper. Onze merken kun je nergens anders kopen.’

Bied de consument de laagste prijs en/of snelste bezorgtijd

Het initiatief van Hema leidt vermoedelijk tot een verhoogde omzet, aangezien de consument vaak naast prijs en kwaliteit ook bezorgtijden vergelijkt. Zorg met een eigen webshop dan ook dat u deze drie factoren zo goed mogelijk optimaliseert en anders in een van drie uitblinkt. 

bron | 25-04-2016