Hoe besteden adverteerders in Nederland hun geld?


Adverteerders in Nederland geven twee keer zoveel uit aan online reclame dan aan tv-reclame. In procenten is dit ongeveer zestig procent van de Nederlandse online reclamebudgetten en in concrete cijfers besteedden adverteerders in de eerste zes maanden van 2017 954 miljoen euro aan online reclame. Dit in vergelijking met 843 miljoen euro, die in de eerste helft van 2016 werd uitgegeven. Dit is afgeleid uit de nieuwe Online Ad Spend Study van IAB Nederland, samengesteld door Deloitte Digital.

Van elke euro die adverteerders in Nederland spendeerden, ging 59 procent naar social advertising en search. In Nederland gaat dit om Facebook en Google.

Online video-advertenties

Deze categorie wordt gekenmerkt door de grootste stijging betreft het uitgavepatroon van adverteerders in Nederland. In de eerste helft van 2017 is 42 procent meer besteed aan video-advertenties dan in 2016.

Mobile advertising

Daarnaast is er een duidelijke verschuiving te zien van desktop advertising naar mobile advertising. Er wordt 40 procent van de online reclamebudgetten uitgegeven aan het adverteren in mobile search en display & video advertising. In verhouding tot een jaar geleden is er 32 procent meer besteed in mobile advertising.

Adverteren op social media

Op social media platformen is er 45 procent meer geadverteerd in het eerste halfjaar van 2017 in vergelijking met de eerste helft van 2016. 35 procent van het gespendeerde geld aan social media advertenties is gestoken in display ads. Dit is te verklaren door de ontwikkelingen op Facebook, die meer aandacht besteedden aan video's, en de groei die Instagram heeft doorgemaakt.

Google

Het is geen verrassing dat Google nog steeds een van de populairste advertentiedoeleinden is. Ook in het eerste jaar van 2017 is meer (18 procent) geadverteerd in zoekmachines, en voornamelijk Google, dan in het eerste jaar van 2016. Met een marktaandeel van 45 procent in de online advertentiegelden is de categorie search nog steeds de belangrijkste bestemming voor de adverteerders in Nederland. 

bron | 09-10-2017