iDEAL het grootst in 2015, creditcard en PayPal groeien


Driekwart van alle online aankopen in Nederland wordt betaald met iDEAL, creditcard of PayPal. Dat is zes procent meer dan in 2014. Inmiddels wordt ook zes procent van alle online aankopen via mobiele telefoons gedaan.

Dat blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door GfK, in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org. Belangrijk is dus om als webshopeigenaar iDeal, creditcard en PayPal aan te bieden wanneer klanten producten of diensten bij u kunnen kopen. 

Het digitaal winkelend publiek deed in 2015 ruim 142 miljoen online aankopen. Daarvan zijn er 80 miljoen afgerekend met iDEAL (+22%). Ook het belang van creditcards en PayPal neemt toe. Werden er in 2014 nog 13 miljoen online aankopen via creditcards betaald, in 2015 zijn dit er bijna 17 miljoen (+24%). PayPal is met 7 miljoen aankopen nog een kleinere speler, maar dit aantal is relatief hard gegroeid (+34%).

De toename van het belang van iDEAL, creditcards en PayPal gaat vooral ten koste van de meer traditionele betaalmiddelen, zoals (papieren) machtiging en acceptgiro. Zij leveren qua marktaandeel in.

De beheerder van iDEAL, Currence, doet momenteel een proef om zijn betaalsysteem uit het digitale domein te halen en naar de winkelstraat te brengen. De consument hoeft daarbij enkel een speciale QR-code te scannen met zijn telefoon om een betaling te doen. Het is iets omslachtiger dan contactloos betalen, maar niet veel complexer dan contant betalen.

Consument winkelt steeds vaker via telefoon en tablet

Het GfK-onderzoek laat ook zien dat de consument steeds vaker via zijn telefoon of tablet shopt. Niet alleen kijken, maar ook betalen. Dat gebeurt vaak thuis op de bank (81%) en niet, hoewel goed mogelijk, onderweg.

“Het aantal online aankopen via smartphones neemt harder toe dan de totale markt (+17%) en gaat inmiddels 6% van alle online aankopen via onze telefoons. Daarnaast nemen de aankoopbedragen via de smartphone ook toe (+13%). Gemiddeld koopt de Nederlandse consument voor 54 euro per keer met zijn mobiel.”

bron | 18-04-2016