ING: "Webwinkels dekken 25 procent van detailhandel in 2025"


De omzet van alle webwinkels zal de totale detailhandelomzet dekken voor 25 procent in 2025, aldus het Economisch Bureau van ING. Op dit moment zijn webshops verantwoordelijk voor 12,5 procent van de totale detailhandelomzet.

Kansarme winkelgebieden?

Gebieden buiten de stad zijn het meest kwetsbaar voor de groei van de e-commerce. Toch, de totaile detailhandelsector zal dit jaar naar verwachting 2,5 procent groeien en deze groei zal aankomend jaar blijven steken op twee procent, aldus de voorspelling van het Economisch Bureau van ING. Dit is te verklaren door de toenemende werkgelegenheid, koopkracht en het vertrouwen.

De V&D moest eind 2015 haar deuren sluiten. 

Dit betekent echter niet dat fysieke winkelgebieden onaantastbaar blijven. De winkelstraten buiten de stad zullen het nog moeilijker krijgen dan zij het nu al hebben. Het zijn vaak de lokale fysieke winkels die het af moeten leggen tegen de grotere bedrijven, die een sterke e-commercepositie hebben.

Toch schetst het Economisch Bureau van ING kansen voor kleinere winkelgebieden door sanering, oftewel door het implementeren van online mogelijkheden.

Webshop stoomt door

De faillissementen van bedrijven in fysieke winkelgebieden hebben geleid tot een toename van de omzet van pure webshops. De totale omzet van webshops nam met bijna 19 procent toe, wat in concrete cijfers neerkomt op meer dan een miljard euro extra omzet. Naar verwachting zal de groei volgend jaar 17,5 procent zijn, ondanks de verwachting dat ook fysieke winkels het beter gaan doen.

Online boodschappen is populair

Steeds meer mensen doen hun boodschappen online. Dit concept blijkt populair te zijn onder vele inwoners van stedelijke gebieden. In het eerste kwartaal van 2017 was de omzet van online boodschappen verantwoordelijk voor twee procent van de totaal omzet van supermarkten.

Dat de consument graag kleding, schoenen, elektronica en speelgoed online kocht, was al een lange tijd duidelijk. Maar het online boodschappen doen, lijkt zich tevens te kunnen uitbreiden naar onontgonnen gebied in Nederland. Er zijn namelijk nog veel gebieden waar men geen online boodschappen kan doen. In Noord Nederland – Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel – en Zeeland kunnen relatief weinig mensen online boodschappen doen.

 

 



 

bron | 13-06-2017