Volgens kabinet moet webwinkel klant minder gemakkelijk krediet verstrekken


Een groot gedeelte van de mensen met een lening bij een webwinkel of postorderbedrijf kijkt tegen een betaalachterstand aan. Op dit moment is het bijbehorende percentage al 34%! Dit is dus bijna vier keer zo hoog als de achterstand bij persoonlijke leningen welke op dit moment op 9% ligt. De rente bij deze shops ligt vaak hoog , gespreide betaling is niet mogelijk en de vordering wordt vaak doorgespeeld aan een incassobureau.

Het bedrag dat volgens het AFM uitstaat aan deze kredieten is 1,2 miljard euro.

Bovenstaande betaalachterstanden kwamen aan het licht door een rapport van het AFM afgelopen november. Deze hadden op verzoek van het ministerie van financiën een onderzoek gedaan naar de markt voor consumentenkredieten. Dit onderzoek vond plaats op basis van de gegevens van het BKR.

 

Minister Hoekstra van Financiën vindt dit een zorgelijke ontwikkeling en wil dat de branche hier actie op onderneemt. Op het moment dat het terugdringen van deze achterstanden niet lukt, komt hij met extra maatregelen.

De organisaties van thuiswinkels hanteerden tot 1 mei soepelere voorwaarden, deze hebben zij na die tijd aangescherpt. Zij zullen bij het verstrekken van leningen dezelfde voorwaarden gaan hanteren als banken en financieringsmaatschappijen.

 

De verbeterde economie laat in de afgelopen jaren wel een afname van deze schulden zien.

Het is dus wel van belang dat webwinkels zich bewust zijn van de gevolgen van het verstrekken van kredieten, zowel voor henzelf als de tegenpartij.

bron | 12-09-2018