Kwart Nederlandse shoppers geeft halve budget uit aan buitenlandse webshop


37 procent van alle Nederlandse consumenten die online actief zijn, heeft tenminste één aankoop in het buitenland gedaan. Een kwart van alle Nederlandse respondenten kopen zelfs meer dan de helft van hun totale online bestedingen in niet in Nederland gevestigde webshops.

Bovenstaande bleek uit een onderzoek naar cross-border e-commerce van PayPal en Ipsos. 28.000 consumenten uit 32 verschillende landen zijn gevraagd naar hun online winkelgedrag in buitenlandse webshops. Nederland was één van deze landen.

Wellicht verrassend en leuk om te weten is het feit dat de mobiele aankopen in Latijns Amerika gegroeid is met meer dan 90 procent.

Verkopen in het buitenland?

Op het eerste gezicht lijkt het percentage van Nederland (37 procent) voor cross-border aankopen al groot, maar Portugal, Peru en Ierland spannen de kroon. In Portugal doet 86 procent van de inwoners buitenlandse online aankopen. In Ierland ligt dit percentage op 81 procent en in Peru op 77 procent.

Deze gegevens kunnen nog wel eens bruikbaar zijn voor webwinkeliers die hun producten in het buitenland willen aanbieden. Landen met een groot aantal inwoners dat graag buitenlands shopt, is toch meer aantrekkelijk dan een land waar bijna niemand shopt in een buitenland gelegen webwinkel.

Kopen consumenten op mobiel apparaat of computer?

De meeste mensen shoppen nog steeds op hun computer. In het Midden-Oosten, Latijns Amerika, Afrika en Azië worden producten het meeste gekocht op een mobiel apparaat. Noord-Amerika, West- en Oost-Europa zijn de werelddelen waar men relatief weinig op hun mobiel apparaat online winkelt.

Kleine vs. grote landen

Consumenten in kleine West- en Oost-Europese landen staan meer open voor cross-border shoppen dan grote westerse landen en enkele Aziatische landen. Japanse consumenten wantrouwen bijvoorbeeld bij uitstek het meeste buitenlandse webshops. Daarnaast lijkt heel West-Europa – op Nederland na – een voorkeur te geven aan grote multinationals als men een cross-border aankoop doet. Tevens lijkt Rusland een hekel te hebben aan webshops die niet in het Russisch vertaald zijn.

Afbeelding 1. Zie hierboven een overzicht van de houding ten opzichte van buitenlandse webwinkels. 

Hieronder worden de voornaamste redenen genoemd waarom de consument een buitenlandse aankoop doet, waarom de consument regelmatig shopt in een buitenlandse webshop en waarom de consument niet meer shopt in een buitenlandse webshop.

De 5 redenen waarom de consument een buitenlandse aankoop doet:

1. Betere prijs

2. Niet verkrijgbaar in eigen land

3. Nieuwe producten ontdekken

4. Meer variëteit

5. Verzendkosten zijn betaalbaar

De 5 redenen waarom de consument regelmatig aankopen doet in een buitenlandse webshop:

1. Geen verzendkosten

2. Veilig betalen

3. Bieden producten aan die in eigen land moeilijk zijn te krijgen

4. Prijs wordt getoond in eigen valuta

5. Goedkoper

De 5 redenen waarom de consument niet meer shopt in een buitenlandse webshop:

1. Hoge verzendkosten

2. Geen zekerheid dat product wordt geleverd

3. Heffingen

4. Lange levertijd

5. Gelooft niet dat productbeschrijving overeenkomt met daadwerkelijke product

Bent u benieuwd naar het onderzoek van PayPal en Ipsos? Klik dan op deze link

 

bron | 08-12-2016