Webshops verkopen meer dan 450 duizend producten per dag


41,65 miljoen aankopen werden gedaan in het afgelopen derde kwartaal. Dit is meer dan 450 duizend producten per dag. De waarde van de aankopen bedroeg 4,48 miljard euro. De totale waarde van de online bestedingen lagen hiermee 28 procent hoger dan in het derde kwartaal vorig jaar. 

Meer aankopen met smartphone 

Meer dan 2 miljoen mensen deden minstens één aankoop via hun smartphone in het derde kwartaal van 2016. Daarnaast is het totale aantal online aankopen met een kwart gestegen ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar. Dit blijkt uit het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland van de Thuiswinkel Markt Monitor. 

Online aankopen doen via een smartphone lijkt met name in de leeftijdsgroep 15-39 populair te zijn. Een derde van deze personen heeft weleens een product of dienst besteld via een smartphone. Toch moet het gebruik van een smartphone – om een online aankoop te doen – niet overschat worden. De stijging van mobiele aankopen steeg 2 procentpunt in het derde kwartaal in 2016 vergeleken met dezelfde periode in 2015. 

Bron: Pexels

Producten vs. diensten

De groei van producten lijkt groter te zijn dan de groei van diensten. Dit betreft echter een klein verschil. Waar de omzet van diensten steeg met 26 procent naar 1,8 miljard, steeg de omzet van producten in genoemde periode met 30 procent naar 2,7 miljard euro. 

Online omzet zal 23% stijgen

De Nederlandse consumenten gaven meer dan 14 miljoen euro online uit tot en met het derde kwartaal dit jaar. December zal volgens de Thuiswinkel Markt Monitor 5,8 miljard euro opleveren. Naar verwachting zal de totale online omzet dus uitkomen op 19,8 miljard euro. 

In 2015 bedroeg de totale omzet 16,01 miljard euro. In 2016 zal naar verluidt dus 3,37 miljard euro meer worden uitgegeven dan in 2015. Dit is meer dan 23 procent. 

bron | 09-12-2016