Meer of minder aankopen in Europese webshop?


De Nederlandse consument kocht voor ruim 1 miljard euro aan producten in buitenlandse webshops binnen Europa. Ja, dit is een ruime stijging vergeleken met de jaren 2015 en 2014. Maar hoe groot is deze stijging als we kijken naar de groei van de bestedingen in Nederlandse webwinkels? Geven we echt veel meer uit in buitenlandse Europese webwinkels? Of zijn de verhoudingen gewoon hetzelfde gebleven?

Onderzoek

Een gezamenlijk onderzoek van de Universiteit Leiden, de Universiteit van Amsterdam en het CBS heeft op basis van Big Data in concrete cijfers geresulteerd over online bestedingen in niet-Nederlandse webshops binnen de EU.  Om de hoogte van de online uitgaven na te gaan, hebben de onderzoekers Nederlandse btw-aangiften gebruikt van buitenlandse Europese bedrijven. Btw-aangiften komen dan wel terecht in Nederlandse handen, het is dan nog niet duidelijk of het om een buitenlandse webwinkel in Europa gaat. Dit moet worden nagekeken aan de hand van een register, waar Europese ondernemingen staan ingeschreven. Het was dus een uitdaging om de btw-aangiften te koppelen aan een Kamer-van-Koophandel-registratie. Vervolgens is nagegaan of de webshop van de onderneming wel echt bestaat, wat ook wel webscraping wordt genoemd. 

Meeste uitgaven in Duitse webshop

De meeste buitenlandse Europese bestedingen doet de Nederlandse consument in Duitsland: ruim 500 miljoen euro wordt uitgegeven in een Duitse webshop. Webwinkels uit Groot-Britanniërs staan op nummer 2: ongeveer 120 miljoen euro besteedt de Nederlandse consument in een dergelijke webwinkel. De onderzoekers keken hier naar de vestigingslocatie van de onderneming, en niet naar de domeinnaam of taal van de website. De vestigingslocatie van Zalando is bijvoorbeeld in Duitsland, waardoor deze webshop als buitenlandse Europese webwinkel is beschouwd.

 

Outfit

Kleding en schoenen zijn de populairste productcategorieën bij Europese buitenlandse webshops. Deze productgroepen dekken bijna 60 procent van de waarde van alle online buitenlandse aankopen binnen Europa. Ook blijken diervoeding, wooninterieur en voedingssupplementen in trek te zijn bij Nederlandse consumenten, die online aankopen doen in buitenlandse Europese webwinkels. Van 15 procent van de gekochte producten of diensten kon de productcategorie niet worden vastgesteld.

Nee, geen stijging

De absolute uitgaven van Nederlandse consumenten bij buitenlandse Europese webshops groeiden fors tussen 2014 en 2016. In 2014 naar 2015 stegen de bestedingen van 660 miljoen euro naar 860 miljoen euro. En in 2016 zijn de bestedingen uiteindelijk gestegen naar 1 miljard euro. De buitenlandse Europese uitgaven zijn in 2016, vergeleken met 2015, dus gegroeid met 25 procent. Deze stijging lijkt echter groter dan hij daadwerkelijk is.

De online uitgaven bij Nederlandse webwinkels was 23 procent in 2016, ten opzichte van 2015. De stijging van aankopen bij buitenlandse Europese webwinkels is dus 2 procentpunt hoger dan de stijging van uitgaven in Nederlandse webwinkels. Dit betekent dat de bestedingen bij buitenlandse Europese webshops vrijwel evenredig stijgt met de online uitgaven bij Nederlandse webwinkels.

 

 

 

bron | 26-05-2017