De Nederlandse detailhandel is toe aan verandering


De Nederlandse detailhandel moet maatregelen treffen omdat de sector in het slop zit. Het aantal banen kan in 2025 flink zijn gekrompen. Naar verluidt zou het aantal tussen 55 en 130 duizend liggen, hoe dit aantal tot stand is gekomen, wordt echter niet vermeld. In ieder geval is één ding duidelijk: e-commerce en omnichannel moeten de oplossing bieden. 

Hetzelfde onderzoek van McKinsey doet een uitspraak over de toekomstige overbodige winkelruimte: twintig tot vijfendertig procent van de huidige of geplande winkelruimte zal overbodig worden. 

Het huidige systeem is in principe erg log: de overheid werkt vrijwel niet samen met retailers, die op hun beurt hun winkelportfolio en personeelsbestand niet aanpassen aan de marktomstandigheden. Daarnaast mist innovatie in het gebruik van de mogelijke kanalen, die van toegevoegde waarde kunnen zijn voor het bedrijf. Tevens zouden retailers meer aandacht moeten besteden aan de winkelbeleving van de consument. 

Kies een niche

Het advies wat McKinsey meegeeft is dat Nederlandse online marktplaatsen meer moeten inzetten op lokaal aanbod van producten en diensten. De grote jongens in de e-commerce worden alleen nog maar groter en winnen marktaandeel van Nederlandse spelers. Om als relatief kleine retailer relevant te blijven, moet het aanbod onderscheidend zijn. Daaropvolgend noemt McKinsey het belang van omnichannel-fulfillment. Dit betekent dat de retailer de winkelervaring van de consument moet optimaliseren. Een voorbeeld is het inzetten van innovatieve online-naar-offline-businessmodellen. 

JD.com als voorbeeld

De Chinese e-commerce staat erom bekend dat zij de winkelervaring hoog in het vaandel hebben staan. Zo is internetgigant Alibaba bezig met VR-brillen om consumenten te laten winkelen in een virtueel winkelcentrum. En JD.com biedt 2-uurslevering van producten en diensten van nabijgelegen retailers, supermarkten en restaurants. 

In de afgelopen drie jaren nam de totale offline omzet van non-foodproducten af met 2.8 miljard euro. De online verkoop steeg 1.8 miljard euro. De snelle rekenaar onder ons merkt een algehele daling op. McKinsey noemt 3 oorzaken:

Buitenlandse retailers

Bijna 14 procent van de gehele online non-food-omzet was het afgelopen jaar voor buitenlandse partijen. Tussen 2014 en 2015 steeg de omzet voor buitelandse spelers met 32 procent. 

Minder impulsaankopen online

8 procent van de respondenten deden impulsief een online aankoop. Dit percentage was twee keer zo groot bij het fysiek winkelen. 

Dalende prijzen door transparantie en discounters

Door de transparante online markt kunnen consumenten eenvoudig hun zoekopdrachten filteren. Waar men vroeger de volle mep betaalde voor een paar merkschoenen in een fysieke winkel, kan men nu op internet het exacte model vinden tegen de laagste prijs. En anders koopt men wel een replicavariant op AliExpress (Chinese webshop van Alibaba). 

 

 

bron | 09-11-2016