Nederlandse e-commerce in het buitenland: hoe, wat, succesvol?


Uit een eerder verschenen artikel bleek dat e-commerce de oplossing moet bieden voor de detailhandel. E-commerce groeit steeds meer en dit betekent ook dat concurrentie om de hoek komt kijken. Om te overleven en te groeien, zullen Nederlandse webwinkels zich (meer) op het buitenland moeten richten. 

Het is echter geen eenvoudig uit te voeren plan: waar liggen de kansen? Hoe succesvol zijn andere Nederlandse bedrijven? Is er een succesformule? De Hoge School van Amsterdam deed hier onderzoek naar. 

Nederlandse consumenten doen met de tijd ook steeds meer online aankopen in buitenlandse webwinkels. 37 procent van alle consumenten die online aankopen doen, heeft in 2015 één of meerdere crossborder-aankopen gedaan. In 2012 was dit nog 26 procent. In de rest van Europa is deze stijging vrijwel gelijk (Eurostat, 2016). 

De onderzoekers benoemen grote winkelketens als Zalando en Zooplus als boosdoeners, die Nederlandse (web)winkels doen verdwijnen. 

Marktpotentieel

Als u als webwinkelier ook in en buitenland actief wil zijn, is het prioriteit om te kijken naar het crossborder-marktpotentieel. In Europa staat Nederland op de zevende plek wat betreft omzet gemaakt door de e-commercemarkt in Europa (Ecommerce Foundation, 2016; GfK Belgium, 2015). Volgens de onderzoekers is het crossborder-marktpotentieel in Nederland kleiner dan in landen als Oostenrijk, Ierland en zelfs Roemenië. De reden hiervoor is dat Nederland relatief veel aankopen in eigen land kan doen. 

Landen als Cyprus, Malta en Luxemburg doen relatief veel aankopen in buitenlandse webwinkels. Toch worden deze landen niet als interessant beschouwd door de geringe bevolkingsomvang. De meeste marktpotentie zit in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Frankrijk en Oostenrijk (GfK Belgium, 2015). 

Nederland nummer één

88 procent van Nederlandse webwinkels bieden, de optie tot verzending naar het buitenland, aan. Dit is het grootste percentage van Europa. Gemiddeld verzendt 60 procent van alle Europese winkels naar andere landen. 35 procent van alle Europese webshops geven enkel de optie tot een binnenlandse verzending van een bestelling. 

46 procent van de bovenstaande 60 procent (webwinkels die hun producten ook in het buitenland aanbieden) verzenden producten wereldwijd. 44 procent beperkt zich tot Europa. De overige 10 procent verzendt slechts in een paar (niet) Europese landen. 

Nederlandse e-commerce richt zich op Europa 

Nederlandse crossborder-webwinkels bieden hun producten relatief vaker aan, aan Europese landen dan andere Europese webshops. 69 procent van de Nederlandse webwinkeliers verzendt alleen naar (enkele) Europese landen. Nederlandse webshops bieden hun producten voornamelijk aan in de dichtstbijzijnde geografische landen als België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk. 

 

Nederlandse e-commerce trekt niet aan

De gemiddelde Europese webshop trekt zo'n 24 procent buitenlandse websitebezoekers. In Nederland heeft deze groep slechts een omvang van 13 procent. Ondanks dat de meeste Nederlandse webshops wel de optie geven tot buitenlandse verzending, lijken zij minder goed te zijn in  - of minder aandacht te besteden aan  - het aantrekken van buitenlandse consumenten.

De webshops in Luxemburg, Oostenrijk, Cyprus en het Verenigd Koninkrijk zijn het meest in trek bij internationale websitebezoekers. 

Houd rekening met verschillen

Willen webwinkeliers succesvol worden in het buitenland? Dan dienen zij rekening te houden met een aantal aspecten. Ten eerste blijkt uit enkele onderzoeken dat rekening gehouden moet worden met (culturele) verschillen tussen landen, denk hierbij aan taal, betaalmethoden, keurmerken, specifieke informatie omtrent bezorgen en retourneren voor internationale consumenten. Hoe scoort Nederland op deze aspecten?

Voor elk land een andere website?

Bedrijven als Zalando en H&M zijn voorbeelden met landenspecifieke websites. 95 procent van alle Nederlandse webwinkels heeft één website voor zowel Nederlandse als buitenlandse consumenten. Dit percentage is gelijk aan dat van andere Europese landen. 

Webwinkeliers die wel landspecifieke websites aanbieden, hebben meer buitenlandse websitebezoekers dan zij die dit niet doen. 

Dit wil echter niet zeggen dat dit de sleutel naar succes is, aangezien het veelal grote en vooraanstaande bedrijven betreft die het beleid van landspecifieke websites hanteren. 

 

Talen

Ondanks dat 88 procent van alle Nederlandse webwinkels buitenlandse verzending als optie geven, heeft slecht een kwart van deze 88 procent ook daadwerkelijk een meertalige website: slechts 27 procent van de Nederlandse crossborder-webwinkels kan worden bezocht in het Engels. Dit is 51 procent voor de gemiddelde Europese webshop. 

Levertijden

Duidelijkheid is een belangrijk begrip als het gaat om levertijd. De consument wil weten hoelang hij moet wachten op zijn bestelling. Volgens het onderzoek verstrekt 71 procent van de Nederlandse webshops geen informatie over de geschatte levertijd. Buitenlandse websitebezoekers worden daarnaast veelal niet voorzien van specifieke informatie voor buitenlandse klanten over het bestelproces en retourneren. 

Verrassend is het laatste gegeven op zijn minst te noemen. Chinese webshops zijn al een tijdje in trek bij de Nederlandse consument. In de tijd dat Chinese webshops in opkomst waren, was een veelvoorkomend verwijt naar deze webshops dat zij weinig tot geen informatie gaven over bijvoorbeeld het bestelproces. Nederlandse webshops lijken nu hetzelfde te doen.

Het lijkt erop dat de meeste zogeheten Nederlandse crossborder-webshops zich nog niet écht willen richten op het buitenland. Zowel, dan is er nog een lange weg te gaan voor de meeste webwinkeliers. 

 

 

 

bron | 15-11-2016