De Logistieke webshop van 2016: Omoda


Het familiebedrijf Omoda, dat tot 2007 enkel schoeisel verkocht in fysieke winkels, sleepte dit jaar de prijs voor Logistieke Webshop van het jaar 2016 binnen. De feiten laten zien dat de webshop al langer goed draait: in 2008 is een webshop gestart in België, in 2010 is de online schoenenverkoop gestart in Duitsland en sinds 2012 zijn Omoda's schoenen tevens te verkrijgen in Frankrijk. Twee jaar nadat de Franse markt is geïnfiltreerd, lijkt er in Oostenrijk ook een afzetmarkt te zitten. Sinds 2015 bezorgt Omoda wereldwijd.

Cut-off tijd, same-day-levering en 3D-app

Dat het voor de wind gaat met de schoenenwinkel staat buiten kijf. Momenteel leveren de buitenlandse online aankopen zelfs tien procent van de omzet op. De jury was te spreken over een aantal aspecten: de toepassing van de omnichannel gedachte (overtuiging dat de klant en hun beleving ten alle tijde centraal staat) die op hun lijf geschreven staat, het oprekken van de cut-off tijd, de consument tijdens het online bestellen een tijdvak en dag laten kiezen voor de aflevering met optionele afhaalpunten in winkels. Daarnaast zijn de op-korte-termijn-ambities veelbelovend: in Rotterdam is reeds getest in hoeverre same-day-leveringen haalbaar zijn door fietskoeriers en binnenkort wordt een 3D-app gelanceerd waar consumenten hun schoenmaat kunnen meten en advies kan worden gegeven voor de juiste schoenmaat. Deze app doelt op het inperken van het retourpercentage.

Mobiel betalen wordt een ding

De ontwikkelingen van de e-commerce laten iets interessants zien voor Nederland. Ten eerste is in het afgelopen half jaar 21 procent meer online gekocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast groeiden de bestedingen per online koper met 14 procent in vergelijking met hoeveel de consument uitgaf vorig jaar. Deze stijging wordt veroorzaakt doordat consumenten voornamelijk vaker een onlinebestelling doen, in plaats van dat ze één grote bestelling plaatsen.

Het gemak waarmee men in Nederland mobiel kan betalen, moet worden geoptimaliseerd. Wereldwijd vindt 41 procent van alle transacties plaats via een smartphone dan wel via een iPad of tablet. Slechts 17 procent van de Nederlanders kijkt er naar uit om meer transacties te laten verlopen via hun mobiele apparaat. Omoda lijkt af te wijken van deze gemiddelde cijfers: 60 procent van alle online aankopen worden via een smartphone/iPad/tablet geplaatst.

MyMicro Group

De publieksprijs ging uiteindelijk naar de webshop die gelooft in duurzaamheid rondom elektronische apparaten: MyMicro Group.

Image result for webshop online

bron | 24-09-2016