Omzet pure webwinkels stijgt meer


De omzet van webshops zonder een fysieke winkel – in de eerste elf maanden van 2016 – steeg 23 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2015. Webwinkels mét een winkelpand zagen hun omzet ook groeien. 14,9 procent bedroeg de groei van deze groep webwinkels. Dit bleek uit cijfers van het CBS.

Een noemenswaardig verschil in groei. Vorig jaar was de omzetgroei van de soort webwinkels nog identiek aan elkaar.

De omzet van alle Nederlandse, bij de KVK geregistreerde webshops, steeg 19,4 procent meer in de periode januari tot en met november 2016 in vergelijking met dezelfde periode in 2015. De groei in 2016 bedraagt minder dan de groei in 2015. De omzet steeg toen namelijk met 21,5 procent. Dit bleek uit cijfers van het CBS.

Verzadiging webshopmarkt

Tot en met 2014 nam het aantal webshops per jaar nog toe. In 2016 nam het aantal startende webshops voor het tweede jaar af. De markt van webwinkels is op een punt van verzadiging gekomen. 2016 is het eerste jaar waar de omzetgroei minder is dan het jaar ervoor. Misschien is – naast de markt van webwinkels – het verzadigingspunt van de omzetgroei van webshops ook in zicht.

Helft 65-plussers ook overstag

Het grootste deel van de Nederlandse consumenten shopt al online. Deze groei wordt ook steeds kleiner. Zo deed 73 procent van de Nederlanders (12-plus) een aankoop via internet. In 2015 bedroeg dit percentage 70 procent. De grootste groei vond plaats bij de leeftijdsgroep 65-75 jaar: van 45 naar 50 procent. Ook de groei van het aantal webshoppers lijkt op een verzadigingspunt te zijn gekomen.

 

bron | 19-01-2017