Online detailhandel groeit met 5,2% in eerste kwartaal 2025
In het eerste kwartaal van 2025 heeft de online detailhandel een omzetgroei van 5,2% gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Webshops die uitsluitend online opereren zagen hun omzet zelfs met bijna 8% toenemen. Voor multichannel retailers, die zowel online als via fysieke winkels verkopen, was er een bescheiden groei van 1,5% in de online omzet.
Groei totale detailhandel 3,1% vs. 5,2% groei online
De totale detailhandel heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetstijging van 3,1% genoteerd vergeleken met het voorgaande jaar, met een verkoopvolume dat met 0,9% is toegenomen. Opmerkelijk is dat er in de eerste drie maanden van 2025 minder faillissementen onder detailhandelaren zijn geweest dan in dezelfde periode vorig jaar.
Omzetgroei voornamelijk door prijsstijgingen
Wat betreft de voedings- en genotmiddelenwinkels, deze categorie zag een omzetstijging van 2,7% ten opzichte van een jaar eerder. Zowel supermarkten (2,5%) als speciaalzaken (4,1%), zoals kaaswinkels en slagerijen, hebben hun omzet weten te verhogen, voornamelijk door prijsstijgingen, aangezien het verkoopvolume in deze sectoren is afgenomen.
In de non-food sector steeg de omzet met 3,4% in vergelijking met het eerste kwartaal van 2024, met een verkoopvolume dat zelfs met 5,5% toenam. Vooral drogisterijen, schoenenwinkels en winkels in recreatieartikelen hebben een sterke omzetgroei laten zien. Daarentegen kenden winkels in consumentenelektronica (-5,9%) en overige huishoudartikelen, zoals meubels en verlichting (-8,1%), een daling in omzet vergeleken met vorig jaar.