Online omzet klimt naar 20% van de retail


Online aankopen zijn inmiddels goed voor 20% van de totale detailhandelsomzet, tegenover 12% in 2019. Deze groei gaat ten koste van fysieke winkels in zowel de food- als non-foodsector. Volgens ING Research zal deze trend zich voortzetten, mede door het gemak en het ruime aanbod van online winkelen.

Voorzichtige groei in 2025 verwacht

ING Research voorspelt voor 2025 een omzetgroei van 4% in de Nederlandse detailhandel, met bijdragen uit alle segmenten. Ondanks verbeterde koopkracht blijven consumenten voorzichtig met hun uitgaven, onder meer door economische onzekerheid, geopolitieke spanningen en aanhoudende inflatie.

Prijsbewust shoppen en sterke positie discounters

Consumenten blijven scherp op prijs. Discounters doen het goed in zowel food als non-food. Tegelijkertijd groeit het online kanaal verder ten koste van fysieke winkels. Om concurrerend te blijven, moet de sector investeren in technologie en klantgerichte service, stelt ING Research.

Prijsontwikkelingen in balans

In de eerste zeven maanden van 2025 lagen de prijzen gemiddeld 2,5% hoger dan een jaar eerder. Voedingsmiddelen (+3,6%) en verzorgingsproducten (+3%) werden duurder, terwijl schoenen (-0,7%) en elektronica (-0,8%) juist iets goedkoper werden. Elektronicaprijzen kunnen verder dalen door grotere Chinese export naar Europa, aldus sectoreconoom Katinka Jongkind.

Hybride winkelervaring is de toekomst 

Sommige retailers boeken nog steeds succes door zich slim aan te passen aan veranderende marktomstandigheden. Winkels die blijven doen wat ze altijd deden, lopen echter het risico hun relevantie te verliezen. Klanten verwachten een soepele combinatie van online gemak en fysieke beleving. Winkels evolueren daarom steeds meer tot plekken van merkervaring en sfeer. Investeren in innovatie en klantgerichtheid is essentieel om toekomstbestendig te blijven.

bron | 01-09-2025