Online retailbestedingen Q1 2025 gestegen met 4%


In het eerste kwartaal van 2025 hebben Nederlandse consumenten maar liefst 9,3 miljard euro online besteed, wat een stijging van 4% betekent ten opzichte van het voorgaande jaar. Van dit bedrag werd 1,2 miljard euro, oftewel dertien procent, uitgegeven aan aankopen buiten de landsgrenzen.

Voornamelijk groei in uitgave aan producten

De groei in online bestedingen is voornamelijk te danken aan een toename van 8% in de uitgaven aan producten. Daarentegen is er een daling van 2% te zien in de uitgaven aan diensten. Deze gegevens zijn afkomstig uit de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor, uitgevoerd door NielsenIQ (NIQ) in opdracht van Thuiswinkel.org.

Het aantal online aankopen in het eerste kwartaal is met 3% gedaald tot 84 miljoen. Dit is in lijn met de daling van het aantal aankopen van diensten, dat met 12% is afgenomen. Ook het aantal online productaankopen vertoont een lichte afname van 1%.

De omzetgroei kan worden verklaard door de stijging van het gemiddelde aankoopbedrag, dat nu op 110 euro ligt, een toename van 6%.

Meer aankopen in buitenlandse shops

Het lijkt erop dat Nederlandse consumenten steeds vaker hun weg vinden naar buitenlandse webshops voor betaalbare producten. In het eerste kwartaal van 2025 stegen de online cross-border bestedingen met 6% ten opzichte van het vorige jaar, tot 1,2 miljard euro. Dit betekent dat van elke honderd euro die online wordt uitgegeven, dertien euro naar het buitenland gaat.

De Thuiswinkel Markt Monitor geeft geen specifieke details over waar deze bestedingen naartoe gaan, maar het aandeel van Amerikaanse webshops is gedaald van 12% in Q1 2024 naar 8% in Q1 2025. Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel, wijst erop dat deze afname samenhangt met geopolitieke en economische ontwikkelingen. "In een tijd van handelsbarrières en invoerheffingen worden consumenten voorzichtiger. Europese webshops bieden niet alleen gemak, maar ook zekerheid over levertijden, kosten en consumentenrechten."

Het is waarschijnlijk dat Chinese platforms zoals Temu en Shein profiteren van de verschuiving in de Nederlandse markt. In de drie maanden tot april heeft 39% van de consumenten minstens één keer iets in het buitenland gekocht.
 

bron | 20-06-2025