Ruim 11 miljoen mensen winkelen online


Voor de meeste van ons zijn online aankopen de normaalste zaak van de wereld. Anno 2016 heeft bijna drie kwart van de Nederlandse bevolking wel eens online gewinkeld voor eigen consumptie. Een schamele 9 procent stijging ten opzichte van 2012. De grootste groei in online shoppen zit in de groep van 65-plussers, aldus het CBS. 

73 procent van Nederlanders die 12 jaar of ouder zijn, heeft wel eens online geshopt. De leeftijdsgroep 25- tot 45-jarigen heeft het grootste aandeel in de totale online consumptie. De bovengenoemde grootst groeiende groep online shoppers zijn gegroeid met 48 procent sinds 2012.  

Kleding, vakanties en evenementen schieten er boven uit

De categorieën kleding, vakanties en evenementen zijn het meest populair onder de Nederlanders. Dit komt redelijk overeen als we dit met de meest bezochte websites in Nederland vergelijken. In de Top 100 meest bezochte sites in Nederland staan eigenlijk alleen kledingwebshops (als er wordt gefilterd op consumentengoederen). 

De grootste groei zit in de levensmiddelen en medicijnen. Vergeleken met 2012 is de consumptie in deze productgroep meer dan verdubbeld. Bijna 20 procent van de respondenten laat weten dat hij of zij wel eens levensmiddelen heeft gekocht. Meer dan 1 miljoen mensen kocht medicijnen online. 

Wat koopt welke leeftijdsgroep? 

De Nederlandse jongeren kopen voornamelijk concertkaartjes, elektronica of software. Als u niet bekend bent met het fenomeen Ticketswap, neem dan voor de aardigheid een kijkje op de site. Dit concept is tegenwoordig immens populair is onder jongeren wanneer zij op zoek zijn naar een kaartje voor een festival, concert of ander evenement. 

De 25- tot 65-jarigen schaffen met name (hoe verrassend) huishoudelijke producten aan. 

De 65-plussers van onze bevolking is vooral op zoek naar boeken of tijdschriften. 

Asos: een populaire webshop met kleding voor jongeren

 

Vertrouwen in de e-commerce is groot

Afbeelding 1. Asos: een populaire webshop met kleding onder jongeren

Het vertrouwen in de e-commerce lijkt groot. Deze conclusie kan worden getrokken na het gegeven dat financiële diensten en producten succesvol over de digitale toonbank gaan. 

- 27 procent van de Nederlanders heeft online een nieuwe verzekering afgesloten of de bestaande gewijzigd.

- 6 procent koopt of verkoopt aandelen, obligaties of andere beleggingsproducten.

- 4 procent van de respondenten sluit een lening of kredietregeling af.  

Naast dat het veelal om veel geld gaat, lopen de mensen ook een risico bij bijvoorbeeld het afsluiten van een verzekering: in hoeverre is de onderneming betrouwbaar? 

Aan de andere kant is júist door de e-commerce deze markt transparant geworden. Burgers kunnen eenvoudigweg via een vergelijkingswebsite de beste verzekering kiezen. De burger heeft natuurlijk ook de mogelijkheid om zelf onderzoek te doen. En dit lijkt ook vaak te gebeuren, en niet alleen in de financiële sector.

40 procent zoekt informatie over aanbieder

De Nederlandse consument staat internationaal reeds bekend als een kritische koper. De cijfers van het CBS bevestigen dit imago: 40 procent van de respondenten zoekt informatie over de aanbieder. 35 procent geeft aan product- of prijsvergelijkingswebsites of apps te hebben bezocht. Slechts 5 procent heeft ooit iets direct online gekocht door op een advertentie te klikken op een social media website of app (Facebook of Twitter). 

 

 

bron | 29-11-2016