Smartphone wordt dominant e-commerce kanaal
In de eerste helft van 2025 hebben Nederlandse consumenten ruim €17 miljard online besteed. Dit is een daling van 1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De daling komt voornamelijk door teruglopende bestedingen aan diensten (-7%), terwijl de online uitgaven aan producten met 3% zijn gestegen.
Diensten onder druk
Binnen de dienstencategorie is vooral de afname in de verkoop van tickets voor attracties en evenementen opvallend. Deze sector laat een omzetdaling van 16% zien, met een vergelijkbare daling in het aantal transacties (-15%).
Smartphone rukt verder op
De smartphone wint snel terrein als voorkeursapparaat voor online aankopen. Momenteel wordt 40% van de transacties via de mobiele telefoon gedaan, tegenover 46% via desktop of laptop. De jaarlijkse verschuiving van 2 à 3 procentpunt in het voordeel van mobiel wijst erop dat de smartphone binnen een jaar het dominante apparaat zal zijn.
Volgens Paul Nijhof, interim-directeur van Thuiswinkel.org, ligt het gemiddelde bestedingsbedrag via smartphone op €79, tegenover €122 via desktop. Mobiele aankopen vinden vooral plaats in categorieën met lagere bedragen, zoals Food/Near Food, Kleding en Personal Lifestyle.
Minder uitgaven aan Chinese webshops
De bestedingen bij Chinese webwinkels zijn gedaald van €248 miljoen naar €196 miljoen. Ondanks deze daling is het aantal verkochte artikelen met 10% toegenomen, wat duidt op een lager gemiddeld bestelbedrag. De totale bijdrage van Chinese platforms aan de Nederlandse e-commerce bedraagt momenteel 1,5%.
Verandering in betaalgedrag
Het gebruik van iDEAL als betaalmethode is licht gedaald van 73% naar 70%. Tegelijkertijd winnen alternatieven zoals Klarna terrein; deze groeide van 3% naar 4%, vooral in de segmenten Kleding, Schoenen en Personal Lifestyle.