Social media: van inspirator naar aankoop kanaal
Uit recent onderzoek van het Duitse marktonderzoeksbureau UserTesting blijkt dat maar liefst driekwart van de consumenten social media gebruikt om inspiratie op te doen tijdens het winkelen. Hoewel veel sociale platforms nog geen winkelmodule hebben, wordt verwacht dat TikTok, Pinterest, Instagram en YouTube Shorts snel zullen uitgroeien tot e-commercegiganten zodra deze functionaliteiten beschikbaar komen.
Van inspiratie naar aankoop via social media
Twee derde van de ondervraagden doet onderzoek naar producten via sociale media, en de helft leest productrecensies op deze platforms. De stap van het ontdekken van een product naar het daadwerkelijk aankopen ervan is klein, wat de potentie van social commerce benadrukt.
YouTube blijkt het populairste platform voor aankoopbeslissingen, met 65% van de respondenten die het als hun eerste keuze aangeven. Instagram volgt met 63%, en Facebook staat op de derde plaats met 60,5%. TikTok neemt de vierde plek in met 36,5%.
Influencers hebben werkelijk invloed op aankoopgedrag
De belangrijkste redenen voor consumenten om social media te gebruiken voor hun aankopen zijn de inspiratie die ze krijgen van influencers (39%) en de gepersonaliseerde advertenties met aantrekkelijke producten (38%).
Deze bevindingen zijn een duidelijke boodschap voor webwinkeliers en marketeers: consumenten verschuiven hun oriëntatie van Google naar sociale media. TikTok speelt hierop in met de recente lancering van reclameproducten die gericht zijn op shoppers die op zoek zijn naar nieuwe ontdekkingen.