Steeds meer consumenten betalen via smartphone


De populariteit van het betalen via smartphone blijft stijgen. 28% van de consumenten betaalde in het laatste kwartaal van 2017 via de smartphone. Een jaar eerder lag dit percentage nog op 21%. 

Meeste consumenten betalen online via laptop

Het overgrote deel van de online betalingen verloopt via de laptop: 52% van de consumenten gebruikte in het laatste kwartaal van 2017 minimaal één keer zijn of haar laptop om een online betaling te voltooien (in 2016 was dit 50%). Het op één na populairste online betaalmiddel is de desktop, deze is procentueel iets minder populair geworden tegenover een jaar eerder: 33% ten opzichte van 36%. Meer mensen betaalden minstens één keer met de smartphone dan met de tablet in 2017, terwijl dit in 2016 nog andersom was. 

Populairste betaalwijze online betalen

iDeal is veruit de populairste betaalwijze in Nederland. 88% van de consumenten heeft tenminste één keer betaald via iDeal. Om dit in perspectief te plaatsen: de op één na populairste betaalwijze is de Creditcard. 22% van de consumenten gebruikte deze betaaloptie om een online betaling af te ronden. De acceptgiro is de enige betaalmanier waar consumenten minder gebruik van hebben gemaakt in 2017 ten opzichte van 2016 (8% in 2016 tegenover 6% in 2017). 

Consument meer tevreden over online shoppen

Consumenten laten weten dat zij meer tevreden zijn over het online shoppen in het laatste kwartaal van 2017 tegenover het laatste kwartaal van 2016. De consument was in vooral van mening dat een 'groot assortiment' één van de voordelen is van online shoppen, zij beoordeelden dat dit in 2016 minder van toepassing was. Daarnaast geven de consumenten aan dat de 24-uurs bestelmogelijkheid en het gemakt om thuis te bestellen twee redenen zijn die het online shoppen aantrekkelijk maken. 

bron | 11-04-2018