Tel Sell: 'In ruim vijf miljoen huishoudens vind je onze producten'


Er zijn maar weinig bedrijven met zo’n bekende naam als Tel Sell. De onderneming begon in 1993, letterlijk vanuit de woonkamer. Maar al snel waren vele honderden bestellingen per dag eerder regel dan uitzondering. Het bedrijf is de grondlegger van homeshopping in Nederland en groeide uit tot marktleider op het gebied van thuiswinkelen. Linda de Vries ging voor WebshopOvername.nl in gesprek met de huidige eigenaresse Bianca Damas en de oprichtster Louise Mulder.

Louise vertelt dat ze een telefoonservice had toen zij op CNN een reclamefilmpje zag met Tony Little in de hoofdrol. Hoewel ze het filmpje tamelijk opdringerig vond, zag Louise een interessant bedrijfsmodel en ze besloot het bedrijf in Engeland dat achter de reclame zat te contacteren. Ze mocht op gesprek en ging huiswaarts met de verkooprechten voor de Benelux. De Handy Stitch, één van Tel Sell’s eerste reclamefilmpjes over een handnaaimachine, was een hit. Er kwamen per dag ongeveer 250 bestellingen binnen. "En dat na het uitzenden van een paar korte commercials”, zegt Louise.

Een half miljoen orders in zeven maanden
De producten die volgden, sloegen eveneens aan en al binnen twee maanden verhuisde Tel Sell naar een bedrijfspand dat onderdak bood aan twaalf medewerkers en een magazijnoppervlak had van vierhonderd vierkante meter, dat leek toen al heel wat. In de hoogtijdagen had het bedrijf zes verschillende panden en werd er dag en nacht gewerkt. “We kenden heel wat jaren op rij waarin het aantal orders verdubbelde of zelfs vervijfvoudigde. Ook hadden we op elke commerciële Nederlandse en Belgische zender reclamezendtijd ingekocht, waardoor je ons werkelijk overal zag.”

Het meest succesvolle product was de Abtronic, die in 2001 op de markt kwam. Binnen zeven maanden werden er maar liefst een half miljoen buikspiertrainers verkocht. “We kregen dagelijks ruim tweeduizend bestellingen binnen, terwijl we maar berekend waren op duizend orders per dag.” Gelukkig had het bedrijf sinds 1996 een webshop; Telsell.com, want .nl was nog niet op de markt destijds. Op drukke dagen kregen bellers een welkomstboodschap dat ze tien procent korting kregen bij een bestelling via de webshop. “Zo konden we de werkdruk van de telefonistes enigszins verlichten.”

Producten in vijf miljoen huishoudens
Het succes leek niet op te kunnen, maar toen Tel Sell in 2000 besloot om een collega-teleshopbedrijf over te nemen en hierdoor kantoren in Engeland, Duitsland en Portugal opende, had dit uiteindelijk een negatieve invloed op het bedrijf. Een aantal jaar later ging Tel Sell samen met een partner haar eigen live shopping-programma's maken. “We struikelden over ons eigen succes. Met een enorm Europees hoofdkantoor in Almere, inclusief een eigen tv-studio en logistiek centrum van 10.000 vierkante meter die beiden uit eigen middelen waren gefinancierd, hadden we moeite om ons hoofd boven water te houden."

Tel Sell maakte in 2008 een doorstart met behulp van een financier, maar de kosten van deze financiering waren enorm hoog. Uiteindelijk werd de financier in 2014 uitgekocht en is het bedrijf overgenomen door Bianca, de dochter van Louise. Zij had echter al een eigen onderneming in voedingssupplementen, waardoor er is besloten om alleen de webshop aan te houden. "Ergens is dat natuurlijk wel zonde", zegt Bianca. "Ons imperium was enorm. In ruim vijf miljoen huishoudens vind je onze producten. Maar Louise wil de dagelijkse leiding niet meer en mij ontbreekt simpelweg de tijd."

Onlosmakelijk verbonden met thuiswinkelen
Zelfs vandaag de dag is Tel Sell nog altijd onlosmakelijk verbonden met thuiswinkelen. "Wanneer een concullega een informercial uitzendt, dan zien wij de zoekopdrachten voor dit product direct stijgen in onze webshop. De consumenten weten ons nog altijd goed te vinden. We staan als merk zo stevig in de markt dat veel mensen bij homeshopping direct aan ons denken. De potentie om het weer heel groot te maken is er zeker nog", zegt Bianca. Louise vult aan: "Wanneer er een nieuwe eigenaar komt, bied ik indien gewenst nog enkele jaren ondersteuning, maar ik wil de kar zelf niet meer trekken."

Via een online zoektocht naar een geschikte opvolger kwam Bianca terecht bij WebshopOvername.nl. “Je merkt meteen dat het bedrijf veel kennis van zaken heeft. Voor mij was dat een vereiste, want om zo'n grote naam neer te zetten hebben we keihard gewerkt. Bovendien is het een familiebedrijf, waardoor de verkoop voor ons niet zomaar iets is. Dan geeft het wel vertrouwen dat je het traject aangaat met een partij die beschikt over de juiste connecties binnen de e-commerce en bereid is de nodige energie te steken in de bemiddeling."

Bekijk het Webshopprofiel

bron | 18-04-2017