Thuiswerken impuls voor webshops


Voor veel webshops zijn het ongekende tijden. Sinds de uitbraak van corona in ons land zien webshops hun omzet flink stijgen. In de week van Pasen was er zelfs een toename van 72 procent.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK. "Voor corona zaten veel webwinkels op een groei van 16 of 18 procent, nu dus op 60, 70 procent", zegt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. Het gaat bij deze meting overigens om webshops in de non-food.

De webwinkels profiteren ervan dat we veel meer thuis zijn gaan werken -en thuis leven- en dat we ons best doen om gezond te blijven. "Alles wat met doe-het-zelf te maken heeft, de tuin, entertainment als spelletjes, gaat echt enorm goed", zegt Jongen in het NOS Radio 1 Journaal. "Ook het thuiswerken zorgt voor een enorme boost, van bijvoorbeeld muizen, bureaustoelen, printers, laptops en koptelefoons. Sommige online winkels krijgen het niet aangesleept."

Bij WebshopOvername zien we deze trend over bijna de gehele breedte van de online markt, met uitzondering van enkele branches die wel geraakt worden bijvoorbeeld in vakantie- en reisartikelen.

De belangrijkste vraag is: blijven consumenten straks, als alles weer 'normaal' is, massaal online bestellen? Wijnand Jongen: "Ik schat dat een kwart dat nieuwe gedrag blijft vertonen. Iemand die bijvoorbeeld bij een supermarkt online een heel bestellijstje heeft samengesteld en inmiddels een vast tijdstip heeft voor de bezorging, vindt dat misschien wel hartstikke handig om dat zo te houden. Dus ik denk zeker dat er consumenten zijn die dat vanaf nu standaard gaan doen."

bron | 01-05-2020