Top 10 meest bezochte e-commerce websites in Nederland


Van alle e-commerce websites in de wereld heeft AliExpress de op één na meeste bezoekers in Nederland. Gek genoeg laat AliExpress bedrijven als Bol.com, CoolBlue en Zalando achter zich. Marketingplatform SEMrush onderzocht de Nederlandse bezoekerstatistieken van alle e-commerce websites in juli 2017. De e-commerce website met de meeste bezoekers in Nederland zal voor veel mensen ook als een verrassing overkomen: Marktplaats.nl.

Best bezochte e-commerce website

Dat AliExpress de tweede best bezochte e-commerce website is van Nederland is onverwacht. Het dochterbedrijf van Alibaba behaalde in juli 2017 2,8 miljoen bezoekers.

Ondanks SEMrush benoemde dat zij uitsluitend e-commerce websites meenamen in het onderzoek,  maakten tevens banken onderdeel uit van het onderzoek. Hieronder is een top 10 te zien van de meest bezochte 'e-commerce' websites in Nederland.

Domein       ---

Bezoekers

marktplaats.nl 4475467
aliexpress.com 2804933
booking.com 2498840
bol.com 2141716
rabobank.nl 1494225
abnamro.nl 1420983
apple.com 1164040
ah.nl 759771
mediamarkt.nl 741762
ziggo.nl 714439

Helft Nederlanders typt url in adresbalk

De helft van alle bezochte webwinkels is direct. Deze conclusie werd getrokken in het onderzoek. Dit betekent dat de url direct wordt ingetypt in de adresbalk. Daarnaast bezoekt 31,2 procent de webshop via een zoekmachine en wordt 7,85 procent gelinkt naar een webshop via een andere website. 4,8 procent komt terecht bij de webwinkel via een advertentie en 2,7 procent bezoekt de webwinkel via social media.

Van alle mensen die worden gelinkt naar een webshop, is dit in 71,4 procent van de gevallen via Facebook. In 7,4 procent van de keren dat dit gebeurt, bezoeken de mensen in Nederland de webshop via YouTube. Via Twitter blijken de minste mensen een webshop te bezoeken, daar ligt het percentage op 4,1 procent. Gek genoeg is Instagram niet meegenomen in het onderzoek, terwijl dit medium voor dergelijke doeleinden steeds meer wordt gebruikt.

Afbeeldingsresultaat voor bol.com logo

Bol.com: koning SEO

Een e-commerce website kan tegenwoordig bijna niet meer succesvol worden, zonder goed gevonden te worden door zoekmachines. Bol.com blijkt de beste SEO strategie te hebben van Nederland. Dit bedrijf is het beste vindbaar wanneer mensen zoeken naar relevante producten. Op de tweede plaats staat apple.com, die wordt gevolgd door beslist.nl.

Tegenstrijdige cijfers

Het onderzoek van SEMrush gebruikte het eigen ontwikkelde SEMrush Domain Analytics om 100 miljoen internetgebruikers te analyseren. Dit laat uiteindelijk tegenstrijdige cijfers zien. Markplaats.nl maakte bijvoorbeeld zelf bekend dat het meer dan zeven miljoen unieke bezoekers heeft per maand, waarbij de teller van SEMrush op meer dan 4 miljoen staat. 

bron | 13-09-2017