Achteraf betalen stuwt conversie Bol.com


Bol.com realiseert een conversie van 95,7 procent op de betaalpagina, aldus Denise Visser van de webwinkel. Het percentage ligt aanmerkelijk lager als achteraf betalen niet wordt aangeboden. Bij de omzet van Bol.com gaat het al snel om vele miljoen euro’s op jaarbasis.

Visser, user experience strateeg bij Bol.com, deelde vanmiddag cijfers en inzichten op het Online Betaal Congres. Ze werd geflankeerd door conversieoptimalist Jurjen Jongejan van ISM eCompany, die ze kent van onderzoeksprogramma Shopping Tomorrow (werkgroep Revenue Optimization). Jongejan bewaart al jaren screenshots van checkouts van grote webwinkels. Hij schreef afgelopen september uitgebreid over de ontwikkeling van Bol.com’s betaalpagina.

Achteraf betalen
In 80 procent van de gevallen schotelt Bol.com klanten bovenop de genoemde drie opties ook een achteraf betaaloptie voor: de conversie stijgt dan naar ongeveer 96 procent. ‘Overall komt de conversie van de betaalpagina daarmee op 95,7 procent uit’, vertelde Visser, die het gebruik van de verschillende opties niet uitsplitste.

'Ik betaal online'
Al langer dan specifieke oplossingen als AfterPay en Klarna bestaan, biedt Bol.com achteraf betalen aan. Gebeurde dat vroeger standaard via een papieren acceptgiro, tegenwoordig staat ‘Ik betaal online’ standaard aangevinkt. Klanten krijgen dan een link om af te rekenen met iDeal of Bancontact/Mister Cash (België).

bron | 08-03-2016