Vijf grootste webwinkels claimen 35% van Nederlandse online markt


De Nederlandse webwinkelmarkt wordt in toenemende mate gedomineerd door een handvol giganten. Uit de nieuwste Twinkle100, gepresenteerd tijdens Shopping Today in Utrecht, blijkt dat de vijf grootste spelers inmiddels 35 procent van alle online bestedingen voor hun rekening nemen.

Ruim 10 miljard euro omzet voor de kopgroep

Samen draaiden Bol, AH.nl, Coolblue, Zalando en Amazon een online omzet van 10,4 miljard euro. Ter vergelijking: de totale Nederlandse e-commercemarkt kwam vorig jaar uit op 29,5 miljard euro (bron: Thuiswinkel.org). Bol nadert daarbij in rap tempo de grens van 5 miljard euro omzet, terwijl Albert Heijn met zijn webwinkel voor het eerst door de 2 miljard heen brak.

Nieuwe namen in de top-10

De ranglijst laat ook verschuivingen zien. IKEA springt van plek 13 naar 8 en MediaMarkt klimt van 11 naar 9. Daardoor vallen Wehkamp en Apple buiten de top-10. In de top-5 wisselen Zalando en Amazon stuivertje: Zalando pakt nu de vierde plaats, Amazon zakt naar vijf.

Internationale platforms rukken op

Opvallend is de snelle opmars van buitenlandse marktplaatsen. Temu stijgt maar liefst 23 posities en staat nu op plaats 32. AliExpress schuift zes plaatsen op naar 37, terwijl Shein één plek verliest en op 47 belandt.


 

bron | 15-10-2025