Walmart koopt e-commerce bedrijf


Eerder wilde Walmart de e-commerce concurrentie nog aangaan met China. Die poging bleek risicovol. Het verkocht namelijk al het Chinese e-commerce platform Yihaodian aan JD.com, net een jaar nadat ze de volledige controle over Yihaodian hadden verwerft. In ruil voor het Chinese platform, kreeg Walmart een aandeel in het bedrijf JD.com, om toch actief te blijven in China. In de Verenigde Staten is Walmart echter niet te stoppen. 

Walmart koopt Jet.com

Onlangs is bekend geworden dat de Amerikaanse supermarktketen het Amerikaanse e-commerce bedrijf Jet.com gekocht voor 3 miljard dollar. Op deze manier wil Walmart haar aandeel in de markt van e-commerce vergroten. 

Bron: Flickr/Marc van der Chijs

 

5 procent lager dan Amazon

Walmart heeft een aantal doelen voor ogen. Ten eerste poogt men de prijzen te verlagen, het assortiment te verbreden en daarnaast moet een aankoop bij Walmart zo makkelijk mogelijk worden. Naar verluidt zal de overname van Jet.com haar steentje bijdragen aan deze doelen.

Het is een jaar geleden dat Jet.com werd opgericht. In het tijdsbestek van een jaar wist het e-commerce bedrijf al ruim 500 miljoen dollar aan investeringen binnen te halen. Als we de mensen achter Jet.com moeten geloven, liggen de prijzen ongeveer 5 procent langer dan bij concurrenten als Amazon.

Ondanks de overname, blijven beide bedrijven als aparte merken bestaan. 

Bent u benieuwd waarom chefredacteur van Bloomberg Jeffrey McCracken de keuze van Walmart als een desperate move beschouwd? Bekijk dan onderstaand filmpje. 

bron | 08-08-2016