Google beschuldigd van misbruik machtspositie


Er loopt momenteel een onderzoek van de Europese Commissie naar Google Shopping. De prijsvergelijker van Google zou namelijk onrechtmatig gepromoot worden in de zoekresultaten van het Amerikaanse bedrijf. Uiteraard vecht Google terug, dus er zijn verschillende scenario’s denkbaar waarbij u als webwinkelier weinig te vrezen hebt. Maar stel nu dat Europa werkelijk beslist dat Google haar eigen prijsvergelijker uit de zoekresultaten moet halen, wat betekent dit dan voor webwinkeliers?

Webwinkeliers snakken naar extra mogelijkheden om hun producten aan de man te brengen. Met de huidige prominente posities in de zoekresultaten is het Shopping-platform namelijk gegarandeerd van traffic en de concurrentie in de prijsvergelijker is vooralsnog lager dan in bijvoorbeeld Google Adwords. Veel webwinkeliers investeren in een koppeling met Google Shopping, zodat hun producten ook in deze vergelijker kunnen worden tentoongesteld. Een investering die op termijn kan worden terugverdiend als Google haar Shopping-platform verder uitrolt. De vraag is nu echter of dat wel zal gebeuren. De Europese Commissie is namelijk van mening dat Google al te ver gaat en geeft zelfs aan dat Google de prijsvergelijker uit de reguliere resultaten moet halen, als Google Shopping niet wordt aangepast.

Strijd begon al vorig jaar

Al sinds april vorig jaar voert de Europese Commissie een heetgebakerde strijd tegen Google en haar dominantie in Europa. Volgens de EU steekt Google concurrenten de loef af door de zoekresultaten te beïnvloeden en haar eigen prijsvergelijker - Google Shopping - boven die van andere prijsvergelijkers te tonen. En volgens eurocommissaris Margrethe Vestager hebben dominante bedrijven de verantwoordelijkheid om niet hun machtige marktpositie te misbruiken door de concurrentie met anderen te beperken.

bron | 15-07-2016