Webwinkelier mist mogelijkheden eigen app


Ondanks dat meer dan de helft van de gevestigde namen onder webwinkels een mobiele app aanbiedt, worden de unieke mogelijkheden vrijwel niet benut. Een pushbericht kan bijvoorbeeld handig zijn om de gebruiker op de hoogte te stellen van acties of belangrijk nieuws. Slechts 14 procent van de top 50 van Nederlandse ecommerce-bedrijven met een app maakte hier gebruik van.

 

Voorbeeld van een push notificatie

Uit het onderzoek van Mapp bleek tevens dat 80 procent van de 500 bedrijven, die een mobiele app aanbood, een stijging opmerkte in de omzet. 42 procent van alle aankopen op de smartphone werd gedaan via de app (in plaats van in de browser).

Push notificatie

Dat slechts 14 procent van de onderzochte bedrijven, met een eigen app, een push notificatie stuurde, is toch op zijn minst opmerkelijk te noemen. De webshops die pushberichten stuurden, deden dit voorzichtig. 57 procent van de bedrijven verstuurde slechts 1 of 2 berichten in 4 weken en 7 procent stuurde één bericht per week.

In-app berichten

Geen bedrijf stuurde in-app berichten. Wel had 6 procent een inbox die vergelijkbaar is met een e-mail inbox. In-app berichten kunnen een goede manier zijn om te communiceren met (potentiële) klanten die op dat moment actief zijn in de app.

Volgens het onderzoek van Mapp is het merendeel niet direct actief nadat de app is gedownload. Daarom zou het belangrijk zijn om gebruikers actief te betrekken door push notificaties te sturen.  

bron | 20-12-2016