Webwinkelomzet blijft groeien in 2017


Meer geld wordt uitgegeven door de Nederlandse consument in webwinkels. Met als gevolg dat de eerste zes maanden van 2017 webwinkels hun omzet zagen groeien. Dit concludeert Thuiswinkel Markt Monitor uit een onderzoek dat is uitgevoerd door GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL.

10,66 miljard euro besteedden de Nederlandse consumenten in webwinkels het afgelopen half jaar. Dit is 13 procent meer dan in dezelfde periode in 2016. Het aantal bestellingen dat is geplaatst in deze tijdsduur is 90 miljoen. Dit betekent dat de gemiddelde bestelling 120 euro was. Dit relatief hoge gemiddelde bestelbedrag is te verklaren doordat de reisbranche ook is meegenomen in deze analyse.

Gerelateerde afbeelding

Met name de categorieën health & beauty en speelgoed hebben een forse groei doorgemaakt: waar de categorie health & beauty een groei kende van 41 procent, groeide de categorie speelgoed met 43 procent.

De verwachtingen zijn lovend. Thuiswinkel.org voorspelt dat de groei doorzet tot meer dan 200 miljoen bestellingen. Webwinkels zullen zodoende meer dan 22 miljard euro omzet maken.

Eén bestelling per maand

Bijna elke Nederlander, ouder dan 15 jaar, heeft ooit iets online gekocht. Momenteel heeft 89 procent van deze groep ooit één bestelling in een webshops geplaatst. Oftewel, 12,4 miljoen Nederlandse consumenten hebben ooit iets online gekocht. De teller van het gemiddeld aantal online bestellingen ligt op 7,4 keer in het eerste half jaar van 2017.

Verhouding desktop/smartphone

Steeds meer bestellingen worden geplaatst vanaf de smarpthone of tablet. De desktop lijkt steeds minder populair te worden onder de Nederlandse consumenten. Toch worden de meeste webshopaankopen nog steeds gedaan via de desktop: 75 procent van de aankopen wordt op de desktop gedaan.


 

bron | 06-09-2017