Webwinkels deden goede zaken tijdens feestdagen


Meer dan 15 procent van alle bestellingen tijdens of rondom de feestdagen werd op tijd afgeleverd, vergeleken met 2015. In 2015 werden nog 460.000 pakketten te laat geleverd. Afgelopen Sinterklaas en Kerst stond de teller op 390.000.

Een jaarlijks onderzoek van Q&A Research and Consultancy gaf deze informatie vrij. 5.500 consumenten zijn ondervraagd en daarbij werd geconcludeerd dat het volume van bestellingen is gestegen ten opzichte van 2015. In verhouding werden dus nóg meer bestellingen op tijd bezorgd. Wanneer we de naar de verandering van 2014 naar 2015 kijken, zien we dat destijds slechts een verbetering van 3 procent werd gerealiseerd.

Nog half miljoen te laat in 2013

Ondanks dat webshops een lange tijd hebben om zich voor te bereiden op de drukste maand van het jaar, zagen zij in 2013 nog niet de ernst van de zaak in. In dit jaar werden meer dan een half miljoen bestellingen te laat afgeleverd.

Producten bezorgen en diensten verwezenlijken dienen tegenwoordig in een korte tijd gerealiseerd te worden. Voor de klant is deze eis niet alleen van toepassing op de feestdagen. Het feit is dat – wanneer de mogelijkheid daartoe reikt – de mens alles zo snel mogelijk tot zijn beschikking wil. Om deze reden is het concept van same day delivery populair geworden.

20 procent van de gezinnen waar een cadeau te laat werd bezorgd, gaf ook aan dat dit van noemenswaardige invloed was op het verloop van de feestavond.

Storing PostNL pakjesavond

De feestdagen van 2016 werd dus gekenmerkt door een forse daling van te laat bezorgde pakketjes. En dit terwijl een PostNL-storing ervoor zorgde dat 40.000 pakketjes niet op tijd werden bezorgd voor pakjesavond. Rondom 5 december was de daling het minst groot: van 5 naar 4,4 procent.  

bron | 11-01-2017