Zalando: marktplaats, handelaar, winkelketen én kledingfabrikant


De link met Alibaba werd al verscheidene keren gelegd en dat bleek niet onterecht. Zalando is tegenwoordig daadwerkelijk een digitaal winkelcentrum, waar producten van 1500 verschillende merken worden verkocht. Zalando lijkt tevens deels een échte marktplaats als het Chinese TaoBao (dé grootste marktplaats ter wereld) of het Amerikaanse Amazon. Maar dat is nog niet alles. 

Zalando als marketingmechanisme

Momenteel vindt tien procent van de distributie van producten reeds plaats vanuit het magazijn van de merken. Zalando werkt dus naar de norm waarbij het fungeert als een marketingmechanisme. Hiermee geven zij het gehele distributieproces uit handen en bestaat de kans dat in de nabije toekomst uw bestelling afkomstig is uit het magazijn van het merk.

Malte Dous, hoofd van Zalando's partnerprogramma vertelt bovenstaande in een interview met Kassenzone.de.

Welke merken op dit moment deel uit maken van de genoemde tien procent kunnen specifieke kledingwinkels met een uniek assortiment zijn, maar ook kledingfabrikanten.

Het interview maakt duidelijk dat een klein onbekend kledingmerk niet op eigen kracht, producten op Zalando zal krijgen. Als echter een online boutique, bijvoorbeeld Heypaula, het merk een kans geeft, kan dit merk alsnog op Zalando terechtkomen.

Wholesale

Daarnaast worden sommige merken verkocht in grote oplage (wholesale) en via partners. Adidas is daar een voorbeeld van. Hierdoor kan Zalando een breed en diep assortiment aanbieden. Zalando wil, kan en hoeft hierdoor ook alles zelf in te kopen via de groothandel. Partners kunnen dit online zelf regelen, en waar nodig geeft Zalando raad welke items de partner beter wel of niet kan kopen.

Fulfillment

Naast partners die producten vanuit hun eigen magazijn leveren aan de klant, zijn er partijen die fulfillment door Zalando laten doen. Deze partners concentreren zich alleen op het design en de brandmarketing. Waarbij Zalando dus producten voor merken op voorraad houdt, om ze na aankoop te verzenden naar de consument.

Zalando streeft dus niet naar het uitoefenen van slechts één functie. Naast een marktplaats kan Zalando optreden als handelaar, winkelketen of kledingfabrikant. 

bron | 02-01-2017