U wilt uw newsletter verkopen? Lees hier hoe
E-mail nieuwsbrieven worden dagelijks gebruikt door lezers om op de hoogte te blijven van hun interesses en door bedrijven om hun producten en diensten te promoten. Maar wist u dat nieuwsbrieven ook een waardevol bezit kunnen zijn dat voor een aanzienlijk bedrag kan worden verkocht? In dit artikel zullen we de waarde van nieuwsbrieven onderzoeken en een stapsgewijs proces bieden voor het verkopen van uw nieuwsbriefbedrijf voor maximale winst.
De vraag naar nieuwsbrieven
Nieuwsbrieven zijn de afgelopen jaren enorm populair geworden. Ze bieden de lezer een bron van informatie en nieuws en stellen bedrijven in staat om op een dieper niveau met hun klanten te communiceren. Nieuwsbrieven zijn een essentieel onderdeel van e-mailmarketing, een sector die naar verwachting in 2027 tot 18 miljard dollar zal groeien. Wij zien dan ook steeds vaker overnames van pure newsletters (dus niet als onderdeel van een grotere bedrijfsovername: de nieuwsbrief is hier feitelijk de kern van de onderneming) en het is onze voorspelling dat dit aantal nieuwsbriefovernames gaat toenemen.
Waarom heeft een nieuwsbrief waarde?
Naarmate de concurrentie tussen online bedrijven toeneemt, wordt het steeds belangrijker om de aandacht van klanten te trekken door uw merk menselijker te maken en echte waarde te bieden. Nieuwsbrieven bieden u de optie om grote groepen consumenten betrokken te houden bij uw merk/bedrijf op een hele inhoudelijke manier. De lezer kent uw bedrijf, schat de waarde van de nieuwsbrieven hoog in en heeft daarmee een hogere intentie om de inhoud ook tot zich te nemen. Daarbij heeft de groei van betaalde inhoud aan nieuwsbrieven een extra waarde-injectie gegeven, doordat de potentiële inkomsten hiemee aanzienlijk zijn toegenomen.
Wie koopt er nieuwsbrieven?
Het pallet van potentiële kopers is breed: van pure newsletter exploitanten tot e-commerce bedrijven die extra bereik zoeken voor hun afzetkanalen. Maar ook grotere corporates zijn soms op zoek naar een manier om een doelgroep op een hele gerichte manier te kunnen benaderen. Een nieuwsbrief is daar een uitstekende (en goedkope) manier voor.
Waarom uw nieuwsbrief verkopen?
Sommige ondernemers genieten van het opbouwen en opschalen van bedrijven, maar hebben er geen belang bij om het bedrijf te onderhouden zodra het operationeel is. Anderen ontdekken nieuwe zakelijke kansen waar ze hun tijd en kapitaal liever op richten. Het is dan kortom tijd om de opgebouwde waarde te verzilveren!
Het verkopen van uw nieuwsbrief beloont het werk dat u in het opbouwen van het bedrijf heeft gestoken, en geeft (financiële) ruimte voor nieuwe projecten.
Wat is een nieuwsbrief waard?
De waarde van een newsletter ligt primair in het bereik van de nieuwsbrief onder de doelgroep. Daar gaat uiteraard niet aleen om het aantal ontvangers, maak ook om met aantal mensen dat de brief daadwerkelijk opent (de 'opens'). De lijst met ontvangers X het gemiddelde open-ratio is het echte bereik. Waarbij de doorkliks vanuit de nieuwsletter naar (bijvoorbeeld) een affiliate partner de meeste waarde vertegenwoordigen. Met de vele updates van de diverse statistiekenprogramma's (o.a. Google Analytics) is het meten van dit 'echte' bereik de laatste jaren trouwens niet makkelijker geworden!
Voor de waarde kunt u (zoals bijna altijd) het beste kijken naar de nettowinst (EBIT bijvoorbeeld) die op jaarbasis wordt verdiend met een nieuwsbrief. Op deze winst laat een multiple los (bijvoorbeeld 2 of 3). De exacte multiple hangt af van diverse zaken: de niche bijvoorbeeld, de retentie van het ledenbestand, het aantal inkomstenbronnen, het aantal abonnees en het gemiddelde inkomen per abonnee (hoe meer spreiding hoe beter), klikfrequenties en customer acquisition costs (wat kost groei).
Wanneer u verkoop overweegt over een jaar of langer, dan is het de moeite waard om de waarde van de nieuwsbrief te verhogen. Dat kan door het aantal ontvangers te verhogen, te werken aan de inhoud/opmaak (en daarmee klikratios) en uiteraard aan de inkomstenmodellen. Wat nog wel eens wordt vergeten: maak de nieuwsbrief zo min mogelijk afhankelijk van uzelf, dat maakt de afhankelijkheid lager en de overdraagbaarheid groter.
Nieuwsbrief verkopen op WebshopOvername
Bent u klaar voor verkoop? U kunt zichzelf registreren als 'verkoper' op onze homepage. Tijdens het registratieproces vinkt u de categorie 'overig' aan en nadat we uw gegevens hebben ontvangen, zullen we contact opnemen voor de verdere verwerking. Wij werken op basis van No Cure No Pay, dus geen verkoop is geen kosten!
Meer weten? Uiteraard kunt ook eerst een vrijblijveende intake inplannen met een van onze adviseurs. Gebruik hiervoor de module op onze homepage.