Zonder bezoekers op een webshop wordt er niet verkocht en is er geen omzet. Daarom is het belangrijk om de verschillende bronnen van bezoekers (ook wel 'traffic') vast te stellen en te analyseren. De meeste webwinkels ontvangen traffic van de volgende kanalen: Zoekmachines (met name Google), affiliates, direct verkeer en (in mindere mate) via incoming links en verstuurde nieuwsbrieven.


In de kennisbank bespreken we alle bronnen. Op deze pagina zoomen we in op affiliate marketing.

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij webshops (de adverteerders) derde partijen (de ‘affiliates’) belonen voor de verkopen die worden geplaatst door klanten die via de affiliate zijn aangeleverd. Affiliates kunnen deze klanten aanleveren door bijvoorbeeld advertenties van de webshop te plaatsen op de website(s) die ze beheren of door de shop te vermelden in de nieuwsbrieven die ze versturen. Op het moment dat deze klanten een order plaatsen in de webshop, dan ontvangt de affiliate een vergoeding. Dat gaat meestal om een percentage van het overnamebedrag, maar per betaling op basis van click of view bestaat ook.

Veel voorkomende affiliates zijn prijsvergelijkingswebsites zoals Vergelijk.nl, Kieskeurig.nl en Beslist.nl. (de laatste zullen we in een apart artikel behandelen vanwege het verplichte ‘winkelwagenmodel’ dat ze in de zomer van 2016 hebben geïntroduceerd).

 

affiliate marketing voor je webshop 1. Bezoeker komt op website, 2. Bezoeker klikt op affiliate link, 3. Bezoeker koopt gepromote product bij webshop, 4. Verkoper ontvangt aankoopsom, 5. Affiliate ontvangt commissie, 6. Koper ontvangt het product

 

Affiliate-netwerken

Veelal is er geen direct contact tussen de webshop en de affiliate, maar verloopt het contact via een affiliate-netwerk. Bekende partijen zijn Daisycon, TradeTracker & Zanox.

Als webshop meldt u zich aan bij één van deze netwerken en maakt u een profiel aan waarin u aangeeft wat uw aanbod is voor de affiliates (bijvoorbeeld 12,5% van iedere verkoop die u via de affiliate realiseert) en u voegt promotiemateriaal toe, zoals logo’s en banners. De affiliates kunnen ‘solliciteren’ op uw aanbod en u bepaalt zelf met wie u samenwerkt.

Het affiliate-netwerk zorgt vervolgens voor een juiste afhandeling van de betalingen aan de affiliates en het doormeten van geplaatste verkopen en leads met hun software. Dankzij de Affiliate-netwerken is het mogelijk voor affiliates om meerdere adverteerders te promoten binnen één interface.

Affiliate website verkopen? Plan een intake:

Affiliate marketing vergoedingsstructuur

Affiliate marketing is gebaseerd op het principe van no cure no pay, wat inhoudt dat een affiliate slechts wordt betaald als de bezoekers die hij aanlevert ook daadwerkelijk tot aankopen leiden. De meest voorkomende vergoedingsstructuren voor webshops zijn:

Cost per sale (CPS)

Hier wordt een vergoeding betaald zodra de bezoeker via de affiliate voor directe omzet in de webshop zorgt. De adverteerder kan als vergoeding een percentage van het verkoopbedrag uitkeren aan de affiliate.

Cost per click (CPC)

CPC staat los van het aantal gegenereerde verkopen of leads, er wordt namelijk een vast bedrag - vaak niet meer dan een paar centen - uitgekeerd per klik op het promotiemateriaal (de banner- of tekstlink) van de adverteerder.

Het is wel goed om te realiseren dat affiliate marketing een leuk extra omzetkanaal kan zijn (wat niets hoeft te kosten wanneer het niets oplevert), maar verwacht er geen gouden bergen van. In onze ervaring is de conversie over het algemeen erg laag.

Koop of verkoop affiliate websites via WebshopOvername

Naast webshops, worden er steeds meer (affiliate) websites aangeboden via WebshopOvername. Als koper vindt u deze websites tussen het reguliere aanbod op ons platform. Als verkoper kunt u zich op reguliere wijze aanmelden op het platform. Bij uw inschrijving geeft u via een vinkje aan dat het een website betreft. Het is verstandig het verdienmodel goed te beschrijven.

Indien gewenst kunt u via ons een scan afnemen, waarmee wij de bezoekersstromen van uw (nieuwe) webshop volledig doornemen op huidige status en potentieel, vanaf de bron tot en met de uitstappagina. (mocht het een potentiële aankoop betreffen, dan is de medewerking van de huidige eigenaar van de webshop vereist) 

 

Direct uw (affiliate) website te koop zetten.