De afgelopen jaren is er vanuit Amerika een nieuw businessmodel opgedoken die zich inmiddels ook op onze Nederlandse en Belgische markt heeft aangediend: de zogenaamde aggregators van Bol.com verkoopaccounts en Amazon FBA accounts. De bekendste is waarschijnlijk het Amerikaanse succesverhaal van Thrasio, maar ook Nederland heeft sinds 2021 een partij die volgens het aggregator model verkoopaccounts opkoopt: Dwarfs.


In dit artikel zullen we uitleggen dat aggregators precies doen, wat hun businessplan is en of het interessante partijen zijn om alleen of samen met een adviseur mee in gesprek te gaan. Tevens zullen we de bekendste aggregators kort voorstellen.

Wat is een aggregator?

Aggregators zijn in het e-commerce landschap een relatief nieuw fenomeen: het zijn bedrijven (met veelal enorme investeringsfonden achter zich) die succesvolle verkoopaccounts op marktplaatsen als Amazon, Bol.com, Kaufland en dergelijke.

Het Amerikaanse Thrasio is de eerste partij die dit succesvol op grote schaal heeft toegepast en dat heeft Thrasio inmiddels de status van 'unicorn' opgeleverd. Vanaf media 2021 lijkt het business model van aggregators onder de aandacht te zijn gekomen van een breder investeerderspubliek, want de (vaak enorme) investeringsrondes volgden zich in 2021 snel achter elkaar op. Ook hier wijst Amerika de weg, maar Europa kent inmiddels ook diverse grote aggregators in Duitsland (Berlin Brands Group, Razor Group) en Engeland (Heroes). En in Nederland kennen we nu Dwarfs. Bij elkaar opgeteld hebben de (inmiddels ruim 50) aggregators de afgelopen jaren ruim 10 miljard opgehaald aan funding.

Wat is het business model van aggregators?

De aggregators werken als volgt: ze besteden veel tijd aan het zoeken naar de meest succesvolle verkoopaccounts. De eigenaren hiervan benaderen ze. En indien dit leidt tot een succesvolle overname van het verkoopaccount en de gerelateerde intellectuele eigendommen dan is het doel om deze te professionaliseren en zo snel mogelijk op te schalen. Dankzij de diepe zakken van de aggregator of hun partners, hebben zij hier vaak meer mogelijkheden liggen dan de ondernemer zelf en is hun kostenstructuur vaak veel beter dan die van de ondernemer. 

Aggregators zoeken dan ook vooral verkoopaccounts met echte eigen (unieke) producten of minimaal een eigen merk. Klassieke 'dozenschuivers' hebben niet de interesse van een aggregator: er moet waarde worden toegevoegd. Lokale aggregators kopen meestal verkoopaccounts die succesvol zijn op lokale platforms (denk aan Bol.com verkoopaccounts) met de intentie om ze versneld te laten groeien via internationale platforms als Amazon. Hier is dus ook een flinke dosis e-commerce kennis voor nodig. De ene aggregator brengt deze zelf in, de andere ziet hier een rol weggelegd voor de verkoper zelf. 

Met de contacten die wij de afgelopen jaren hebben opgebouwd, weten wij hoe de verschillende aggregators werken. We kunnen u dan ook op een prettige manier in contact brengen met de aggregator die het beste bij u past.

Is het interessant om uw verkoopaccount te verkopen aan een aggregator?

Zoals bij alle grote vragen in het leven is het antwoord ook hier: het hangt er van af. Heeft u een eigen product en een succesvol Bol.com account maar bent u meer een productontwikkelaar en minder een online marketing & sales specialist? Dan kan verkoop aan een aggregator een mooie exit zijn. Zeker als u na de overname betrokken blijft als medewerker, (klein)aandeelhouder en nog meeprofiteert van toekomstige winsten ('earnout'). De aggregator kan dan voortborduren op het fundament van uw business. En u profiteert van de professionaliseringsslag en de opschaalpotentie van de aggregator. 

Bent u zelf goed in online marketing & sales maar loopt u tegen financiële hindernissen aan. Ook voor groeikapitaal kan een aggregator een prima partij zijn om aan te verkopen of of andere wijze intensief mee samen te werken. Houd er wel rekening mee dat aggregators vrijwel zonder uitzondering voor volledige overnames gaan, waarbij behoud van een minderheidsaandeel het maximaal haalbare lijkt.

Heeft u toegang tot kapitaal en is uw onderneming al volledig gespecialiseerd in verkoop via de marketplaces en heeft u daarmee al een geoptimaliseerde miljoenenbusiness opgezet? Dan is het de vraag wat de aggregator nog toevoegt (waar deze nog waarde kan creëren). Maar wanneer u toe bent aan een volgende stap in uw leven, dan kan dit nog steeds een prachtige exit opleveren natuurlijk!

Verkoopaccount zelf verkopen of met een overnameadviseur?

Wanneer ze zelf pro-actief worden benaderd, zijn er genoeg ondernemers die zelf het gesprek aangaan met een aggregator. Ondernemers die zélf op enig moment de markt besluiten op te gaan, doen dat veelal met een overnameadviseur.

Hoewel u het traject wellicht zelf ook af kunt, heeft een overnameadviseur meer een breder referentiekader: hij/zij weet waar op te letten, wat de valkuilen zijn en wat de beste marktwaarde is. Met andere woorden: uw adviseur helpt u de risico's te verminderen en de maximale waarde uit uw transactie te halen. Zeker wanneer u in contact staat met buitenlandse aggregators (haal uw recht maar eens), is een adviseur het overwegen waard.

Onze overnameadviseurs hebben bovendien goede lijntjes naar meerdere aggregators, waarmee u verzekerd bent van een maximale opbrengst!

Waar op te letten bij verkoop?

Verkoop van een verkoopaccount middels een aandelentransactie is relatief eenvoudig. Moet u verkopen via een activatransactie dan kan het lastiger zijn. In dat geval moet de juridische houder van het verkoopaccount op het platform namelijk wijzigen. En zowel Bol.com als Amazon garanderen hun medewerking hieraan niet. Teken een overnameovereenkomst dan ook altijd onder voorbehoud van de medewerking van het betreffende platform.

Let ook op dat u bij een activatransactie nog wat aangeslagen voor de vennootschaps-belasting over uw boekwinst. Dat kan een tegenvaller zijn wanneer u hier niet op rekende.

Meer tips vindt u in onze kennisbank over Amazon FBA accounts en Bol.com verkoopaccounts.

De verkoopaccount aggregators

Zoals aangegeven zijn er inmiddels tientallen aggregators actief wereldwijd. De partijen waarvan we weten dat ze actief zijn in Nederland en België hebben we hier kort toegelicht:

Berlin Brands Group

Een van de bedrijven met een langere historie. Sinds 2005 exploiteren zij direct-to-consumer modellen. Zij leveren met andere woorden direct fabriek-af bij de consument, zonder de gebruikelijke distributiemodellen van groothandel en retail daartussen. Sinds enkele jaren maken Amazon FBA accounts onderdeel uit van hun D2C strategie. De Berlin Brands Group is een van de grotere aggregators van Europa.

Dwarfs

Nieuwkomer van Nederlandse bodem. Gestart in 2021 met een focus op lokale verkoopaccounts, met het doel om lokaal succesvolle merken en verkoopaccounts versneld op te schalen via Amazon. 

Heroes

Ook Heroes neemt verkoopaccounts over om ze te optimaliseren en op te schalen. Ze focussen daarbij op mid-size merken met de beste producten in een productcategorie op vooal Amazon. Uitmuntende klanten reviews zijn daarbij een belangrijk criterium.

Thrasio

De aartsvader van het verkoopaccount aggregator model. Van Amerikaanse bodem en (zoals vaak bij first movers) bijzonder succesvol met een positie waar de overige aggregators niet snel bij de buurt zullen komen. Sluiten tegenwoordig (zeer) grote deals: de drie laatste deals in 2021 betroffen SafeRest (matrasbeschermers), Wise Owl Outfitters (kampeeruitrusting) en Danjor Linens (beddengoed) voor ruim $100.000.000.

Heeft u zelf een succesvol Bol.com verkoopaccount of Amazon verkoopaccount? Dat mag zowel een account zijn dat gebruik maakt van LvB (Bol) of FBA (Amazon). Wij koppelen u graag aan onze contacten bij de meer dan 50+ aggregators en begeleiden uw transactie indien gewenst dan van A tot Z!

Schrijf uzelf direct in als verkoper (homepage of de orange button rechts bovenaan het scherm) of plan eerst een vrijblijvende intake in met een van onze adviseurs.