De domeinnaam is een belangrijk bezit van een moderne onderneming. Het is een afspiegeling van het merk en de plek online waar de shop te vinden is. In de loop van de jaren wordt je winkel groter en de domeinnaam representeert een deel van de waarde. Dat komt doordat mensen de naam (url) onthouden, maar ook omdat je links naar je website zal verzamelen, die mede zorgen voor de vindbaarheid. Maar veruit het belangrijkste is de positie in Google. Sta je op je belangrijkste keywords op pagina 1 in de resultaten (of zelfs op positie 1/2/3), dan zorgt dat voor gratis verkeer; een waardevolle asset in deze tijd. De concurrentie om de top-posities in Google is namelijk groot.
Een webshop heeft software nodig om te functioneren. Wanneer u het softwarepakket overdraagt, dan komt de klantdata en orderhistorie automatisch mee naar de nieuwe eigenaar. Er zijn vele webshop softwarepakketten, grofweg te verdelen in 2 hoofdgroepen:
Bij SaaS is hosting in het maandbedrag opgenomen, maar als je een eigen shop hebt gebouwd of een open source pakket gebruikt, dan wordt de server (of hostingaccount) in de regel gehuurd of geleased. Wat veel gebeurd bij bedrijven die al langer bestaan, is dat er een scala van website(s), landingpages en domeinnamen bestaan, allen gemixed op 1 server of 1 account. Als u uw volledige bedrijf verkoopt, ben er dan ook zeker van dat u de hele server kunt overdragen (check of er geen vakantiefoto's, ZIPjes e.d. achterblijven). Blijft uw bedrijf bestaan? Richt dan een geheel apart hosting-account in voor de te verkopen webshop, en ga daar in een vroeg stadium alles verzamelen wat bij de webshop hoort. Een goed overdrachtsdocument hierbij, vergroot de zekerheid voor de kopende partij. Een onafhankelijke it-scan door derden kan ook zeker helpen.
Denk eraan, dat naast de domeinnaam ook de e-mail (historie) bij de verkoop hoort. Zorg ervoor dat persoonlijke en gevoelige mails niet in de historie meegaan. Dat geldt voor privé zaken. Een geschil met een klant of leverancier uit het verleden mag natuurlijk niet worden verborgen, daarover is openheid het beste.
Een webshop is meer dan een site alleen. Gekoppelde Facebook, Twitter- en Instagram accounts dragen ook bij aan het merk en de waarde. Deze horen dus onderdeel te zijn van de verkoop.
Adwords - Advertentieplatform, zorg dat deze op de juiste naam (bedrijf) staat
Analytics - Deze is over te dragen op een ander Google account. Maak bij voorkeur een account aan op uw hoofd-domein en geen prive Gmail account
Denk verder aan: Feedbackcompany, Beslist, BOL, Tradetracker, Daisycon.