Sterke toename online omzet in januari


De online omzet in de eerste maand van 2017 belooft veel goeds voor de webwinkelbranche. De algehele omzet van webwinkels was 14,4 procent meer dan vorig jaar in dezelfde maand. De totale online omzet steeg 17,2 procent in vergelijking met januari 2016, aldus het CBS.

Omzet detailhandel

De detailhandel ervoer tevens een stijging. Deze omzetgroei bedroeg 5 procent in vergelijking met een jaar eerder. De foodsector en de non-foodsector maakten beide een hogere omzet. Het volume (aantal verkopen) groeide met 3,2 procent. Ondanks dat de omzetontwikkeling stagneerde in het jaar 2016 ten opzichte van 2016, is januari 2017 gekenmerkt door een forse stijging. Een opvallende stijging is op te merken in de branche van de fysieke kledingwinkels. Vanaf oktober 2016 steeg de omzet in deze sector. In deze maand was de groei 16 procent, in november 9 procent, in december bijna 5 procent en de omzetgroei in januari 2017 was bijna 8 procent.

Een opmerkzaam fenomeen, aangezien begin 2016 de online vraag naar kleding zeer hoog was. Een kwart van alle webwinkels was dan ook gespecialiseerd in de verkoop van kleding. Wat dit voor de online omzet voor kledingwebshops betekent, is echter niet duidelijk.

In de context van een overname van een webshop is het echter belangrijk in acht te nemen hoe u de toekomst inschat van de markt, waarin de webwinkel zich bevindt. Lees hier het artikel in de kennisbank over de aandachtspunten met betrekking tot het overnemen van een webwinkel.

Omni-channel trekt vooralsnog aan langste eind

Onlangs bleek uit een onderzoek van het management consulting bedrijf Capgemini dat een fysieke winkel tegenwoordig niet meer kan overleven zonder vormen van digitalisering aan te nemen. Zoals, een webwinkel, een app of een website als informatiepagina.

Slechts 1/3 van alle respondenten bezocht liever een fysieke winkel in plaats van het kopen van producten via een shopping-app. Dit gegeven indiceert het grote belang van de digitalisering van een fysieke winkel. De bedrijven die een vorm van digitalisering hebben aangenomen, zagen hun omzet het meeste stijgen van de pure webwinkels, fysieke winkels en multi-channelers.

Namelijk, bedrijven waarvan de online verkoop een nevenactiviteit is, zagen hun omzet tevens fors groeien. De online omzet van deze mutli-channelers steeg met 20,8 procent. 

 

 



 


 

 

bron | 15-03-2017