Webshopwaarde - Hoe wordt een webwinkel gewaardeerd?


E-commerce is een jonge industrie: de eerste webwinkels ontstonden pas rond 1995, zo'n 25 jaar geleden. In die tijd werd het erg lastig gevonden om de waarde van deze nieuwe bedrijven te bepalen. En dat is niet gek: er was geen historische data beschikbaar, er waren geen peers en de reguliere waarderingsmethodes, zoals de discounted cash flow, konden niet uit de voeten met de bepaling van webshopwaarde door de negatieve cash flows.

Webshopwaarde in 2020

Inmiddels zijn we bijna 25 jaar verder en zijn veel van de omstandigheden die de waardering van webwinkels in de jaren '90 moeilijk maakten niet meer relevant: er is tegenwoordig wel data voor handen en er zijn meer dan genoeg peers. Wel is onzekerheid nog steeds fors. Wat betekent dit voor de te gebruiken waarderingstechnieken?

Essay: From Eyeball to Hardball - Hoe waardeer je een webwinkel in 2020

Om deze vraag te beantwoorden heeft Sander Scholten in opdracht van de opleiding M&A and Valuation van de RUG een essay geschreven over dit onderwerp. Hierin worden de belangrijkste value drivers voor webwinkels in 2020 vastgesteld en wordt een variant van de bekende DCF voorgesteld als de methode om een webshop mee in 2020 te waarderen.

Een vertaling van het Engelstalige paper is opgenomen in de kennisbank. Het originele document is downloadbaar.

bron | 03-10-2019