Zonder bezoekers genereert uw webshop geen omzet. Daarom is het essentieel om de verschillende bronnen van bezoekers (ook wel 'traffic') vast te stellen en te analyseren. De meeste webwinkels ontvangen traffic van de volgende kanalen: Zoekmachines (met name Google), Affiliates (w.o. prijsvergelijkers), Direct verkeer en (in minderde mate) via incoming links.
 

In de kennisbank zullen we alle bronnen bespreken. Op deze pagina zoomen we in op de bezoekersbron verkeer uit de zoekmachine. Binnen deze bron maken we onderscheid tussen onbetaald (SEO) verkeer en betaald verkeer (ergo Google Adwords).  De eerste wordt hier besproken:

Wat is SEO?

Search Engine Optimization ('SEO') vertaald zich naar het Nederlands in de minder gebruikte term 'Zoekmachineoptimalisatie'.  In Google (dominant in Nederland met een penetratie van 97% onder Nederlandse gebruikers) vindt u 2 zoekresultaten: Rechts en bovenaan de pagina vindt u de betaalde resultaten die hier dankzij het gebruik van Adwords verschijnen. Maar deze resultaten zijn gepositioneerd rond de 'echte' zoekresultaten, ook wel de organische zoekresultaten genoemd. Met alle advertenties in Google tegenwoordig, zou je het bijna vergeten maar de zoekmachine draait natuurlijk eigenlijk om de kerncompetentie: Het weergeven van de websites en webshops die het beste bij uw zoekopdracht matchen.

Google beoordeelt uw website op veel manieren om te bepalen bij welke zoekresultaten uw site hoog of laag in de resultaten moet worden opgenomen. Hier zijn boeken (en met name veel sites en fora) over vol geschreven, maar uiteindelijk weet niemand exact hoe het algoritme van Google's zoektechnology in elkaar steekt. Wel zijn er inmiddels veel 'best practices' ontwikkeld en door Google bevestigd. Het toepassen van deze kennis op uw webshop, noemt men zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO.

Of zoals SEO-specialist Edwords.nl het definieert: "Zoekmachine-optimalisatie (SEO) is het actief optimaliseren van een (mobiele) website door het verbeteren van interne en externe factoren (techniek, content, autoriteit) om het bezoek naar de (mobiele) website of app op relevante zoekwoorden (keywords of trefwoorden) vanuit zoekmachines te verhogen."

De basis van SEO

Vereenvoudigd kunnen we zeggen dat SEO in de basis draait om 3 elementen:

A. Techniek: Wegnemen van technische drempels zodat een webshop beter wordt geïndexeerd door zoekmachines.
B. Onpage  optimalisatie: Zoekmachine-vriendelijk indelen van een website en het strategisch verwerken van zoekwoorden.
C. Link building: Verkrijgen van relevante links naar uw webshop, zodat deze populair wordt en hoger scoort dan minder populaire concurrenten.

De snelste manier om door middel van SEO 'gratis' bezoekers via zoekmachines aan te trekken is door het creëren van waardevolle content (blogs, artikelen, video, infographics, podcasts etc) op basis van vooraf geselecteerde zoekwoorden. (wanneer u hondenvoer verkoopt, zou zo'n keyword 'Royal Canin' kunnen zijn). Hoe beter u met uw content inspeelt op de wensen en behoeftes van potentiële klanten, hoe populairder de webshop wordt en hoe hoger deze verschijnt in de zoekresultaten.

De basis van SEO is binnen een aantal dagen wel in de vingers te krijgen, maar om uw webshop vervolgens in de top 3 te krijgen op zoekwoorden met veel concurrentie is andere koek. Er zijn veel (zelfbenoemde) SEO-specialisten die u hiervoor kunt inschakelen, daar zitten genoeg goede clubs tussen maar ook de nodige charlatans dus verdiep u vooraf even met wie u in zee gaat. In alle gevallen lijkt het ons slim wanneer u start met het doornemen van Google's eigen document met regels en tips om uw webshop te laten stijgen in de zoekresultaten. Dat document vindt u hier.

Waarom is SEO belangrijk

De optimalisatie van uw webshop voor zoekmachines is belangrijk om 2 redenen: Allereerst komen bezoekers via de normale zoekresultaten 'gratis' binnen, oftewel u betaalt Google hier niet voor. En aan gratis bezoekers is het nou eenmaal makkelijker om marge over te houden dan aan bezoekers die via betaalde kanalen binnen komen. De tweede reden is dat de meerderheid van de mensen in Google niet op advertenties klikken, maar alleen op de zoekresultaten. Daar wilt u dus tussen staan!

Twee feiten die dit te ondersteunen: 

Uit onderzoek van Google blijkt dat 70% van de gebruikers niet verder kijkt dan de eerste vier zoekresultaten bij een bepaalde zoekopdracht. Staat u bij een voor uw webshop relevante zoekterm niet in die top vier dan mist u dus veel bezoekers.

Verder bleek uit ditzelfde onderzoek dat zo’n 20% van de Google-gebruikers klikt op de Adwords-advertenties boven de zoekresultaten, 10% op de advertenties in de rechterkolom en liefst 70% op de eerlijke, niet betaalde zoekresultaten.

Waarom is SEO belangrijk wanneer ik een webshop koop/verkoop?

De waardering van een webshop hangt in hoge mate samen met de winst die wordt gemaakt. De winst hangt weer samen met de verkopen die de webwinkel genereert en die verkopen volgen weer uit de bezoekersaantallen en de kwaliteit daarvan. 

Bezoekers kunnen uw shop binnenkomen via diverse kanalen. Veel daarvan zijn betaald, maar dezoekers die uw shop binnenkomen op relevante zoekwoorden (dus via zoekopdracht 'Royal Canin' wanneer u hondenvoer verkoopt) vanuit de zoekresultaten zijn gratis. Waar u voor bezoekers via de betaalde kanalen een deel van de omzet zult moeten afdragen aan de bron van die bezoekers (Beslist.nl bijvoorbeeld of Adwords), is dat niet het geval voor het gratis bezoek dat op uw zoekresultaat heeft geklikt. Oftewel uw marge op deze bezoekers is hoger. En hoe groter het aandeel van de 'gratis' bezoekers van het totale aantal bezoekers hoe hoger het winstpercentage van uw webshop is. Uiteraard reflecteert dit weer 1 op 1  in de waarde van de webshop.

Een punt van aandacht

Er wordt veel 'geëxperimenteerd' met SEO door de eigenaren van webshops. Google waardeert lang niet alle manieren die worden gebruikt om te stijgen in de zoekresultaten. Een deel is zelfs benoemd als 'blackhat' technieken. (het kopen van links naar uw webshop om zo de zoekresultaten te manipuleren bijvoorbeeld) Mocht Google vaststellen dat een webwinkel zich van deze technieken bedient dan kunt u een straf verwachten. In het ergste geval verwijderd Google de volledige webshop uit de zoekresultaten en bent u niet meer vindbaar.

Wanneer u een webshop koopt, let u dan goed op of laat een expert vaststellen dat de vorige eigenaar de waarde niet heeft geprobeerd op te pompen door ongeoorloofde SEO technieken toe te passen. Over het algemeen raden wij aan om alleen webshops te kopen met een solide en continue historie. Niet alleen qua omzetontwikkeling, maar zeker ook qua SEO prestaties.

Indien gewenst kunt u via ons een scan afnemen, waarmee wij de Search Engine Optimization van uw (nieuwe) webshop volledig doornemen op status en potentieel. (mocht het een potentiële aankoop betreffen, dan is de medewerking van de huidige eigenaar van de webshop vereist). Meer informatie vindt u hier.