De essentie van waarde (bedrijfswaardering) zit in de business, niet in het rekenmodel. Maar uiteraard moet er wel gerekend worden om een uitkomst te krijgen. Er zijn diverse methoden om te komen tot een bedrijfswaardering. En niet al die methoden zijn even grondig.
Om te beginnen het volgende: Een koper koopt een webwinkel om er in de toekomst geld mee te gaan verdienen. En alleen als dat meer is dan hij ervoor betaalt maakt hij 'waarde'. Dit is essentieel.
Waarde wordt gemaakt wanneer de toekomstige verdiensten meer opleveren dan de kosten van het opgeofferde kapitaal.
Kies bij het bepalen van waarde van een webshop voor de juiste methode. Vuistregels als 3x de winst of 1x de omzet geven een eerste inschatting maar kennen wel een grote foutmarge. Dat geldt ook voor methoden die enkel naar boekhoudkundige cijfers uit het verleden kijken zoals intrinsieke waarde en (verbeterde) rentabiliteitswaarde. Deze methoden laten de toekomstige verdiensten buiten beschouwing en vooral de eerste methode pakt bij webshops meestal niet goed uit: de meeste webwinkels hebben immers naast voorraad weinig activa op de balans staan.
De juiste methoden kijken ook naar de toekomst. Voorbeelden van deze methoden zijn de veelgebruikte Discounted Cash Flow (DCF) en de Adjusted Present Value (APV) methodes. In bijzondere gevallen wordt er ook gewerkt met de Excess Earnings (EVA) of Real Options (bij grote onzekerheid)
Maar iedere methode moet met wijsheid en kennis van zaken worden toegepast door de 'waardebepaler'.
De waarde van een webshop wordt op basis van argumenten berekend. De prijs is het resultaat van onderhandeling, waarbij de waarde vaak als inzet geldt. Toch is waarde bij lange na niet het enige dat bij prijsbepaling van belang is. Er zijn meer factoren die een grote rol spelen. Om dat inzichtelijk te maken, ontlenen we aan Stefan Offringa de volgende ‘formule’:
Overnameprijs = Waarde x Beleving koper x Onderhandelingspositie x Financieringsmogelijkheden koper x Voorwaarden deal x Fiscaliteit
1 - Waarde: Volgens de genoemde methoden te berekenen.
2 - Beleving koper: Kan worden beïnvloed door bedrijf ‘tip-top’ te presenteren met een duidelijk verkoopdocument en overzichtelijke rapportages.
3 - Onderhandelingspositie: Verbetert door alternatieven te hebben. Haal de druk om te (ver)kopen weg, want gretigheid is duur.
4 - Financiering: Een koper moet het niet alleen voor het bedrijf over hebben, maar de overname ook kunnen financieren. De verkoper kan hier een rol in hebben.
5 - Voorwaarden deal: Het wisselgeld in de onderhandelingen maar tegelijk soms ontzettend belangrijk.
6 - Fiscaliteit: Zonder meer ontzettend belangrijk. Het heeft een grote impact op de netto prijs die de ondernemer voor zijn bedrijf ontvangt. Maar ook kopers hebben baat bij een goede fiscale structuur.
Bovenstaande ‘formule’ is niet sluitend, maar illustreert wel dat het belang van de waarde niet moet worden ‘overgewaardeerd’. Er zijn veel meer zaken van belang. Een ander element in de boodschap is dat alle genoemde punten beïnvloedbaar zijn en dat je waarde dus kunt maken. Essentieel is hier tijdig mee te beginnen.
Voor meer inhoudelijke artikelen over het waarderen van webshops leest u verder in onze kennisbank.
Bekijk hier alle webshops te koop of bereken zelf de waarde van uw webwinkel met onze gratis module.
Bestel een uitgebreid rapport over de waarde van uw webshop.