Webshops draaien 13 procent meer omzet


Het verschil in omzetgroei van pure webshops en multi-channelers wisselen elkaar af. De gemiddelde omzetgroei van deze twee groepen in maart 2017 is 13 procent meer dan dezelfde maand vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Wie groeit het sterkst?

De omzetcijfers van zuivere online ondernemingen lagen vorig jaar nog het gehele jaar voorop in de race. De omzetgroei voor bedrijven die enkel bestaan uit een webshop bedroeg over 2016, ten opzichte van 2015, 23 procent. Webwinkels met een winkelpand zagen hun omzet groeien met 14,9 procent.

In januari 2017 was de omzetgroei van multi-channelers echter sterker. Toen bedroeg de omzetgroei voor multi-channelers 21 procent, waar de pure webshops een omzetgroei van 14 procent behaalden.

Online ondernemingen nam de koppositie in februari 2017 weer over toen een omzet werd gemaakt van 17 procent, waar multi-channelers 10 procent meer omzetten.

De ongeveer 30.000 pure Nederlandse webwinkels wisten deze positie in maart 2017 niet te behouden. De omzetgroei van deze groep bedraagt 10 procent, waar de multi-channelers 17 procent meer omzetten in dezelfde maand vorig jaar.

Multichannellers vinden de weg

Vele fysieke ondernemingen kunnen er niet omheen. Om producten af te zetten, is online integratie – op welke manier dan ook – in de meeste branches een vereiste om mee te komen. Het is een feit dat de Nederlandse consument graag online aankopen doet. Uit een internationaal onderzoek bleek dat meer dan 2/3 van de Nederlandse consumenten liever producten koopt via een shopping-app dan in een fysieke winkel.

Een fysieke wiinkel kan op creatieve manieren de online mogelijkheden benutten. Denk aan een vergelijkingsoverzicht op een tablet van aangeboden producten die niet in de schappen liggen. Maar een goede webshop verhoogt in vele gevallen al de omzet.

Afgelopen jaren zijn grote winkelketens failliet gegaan. Dit komt met name door de leegloop van de winkelstraat en de toenemende concurrentie van de e-commerce. In februari 2017 maakte de Nederlandse winkelketen The Phone House nog bekend dat ook zij het hoofd niet meer boven water hielden.

Anderzijds zijn er veel, van origine, fysieke ondernemingen die online tevens hun weg hebben gevonden. Dit is een reden van de omzetgroei van multi-channelers. Daarnaast breiden vele webwinkels uit door een fysiek winkelpand te openen.

 

 

bron | 18-05-2017