Een bedrijf verkopen is een uniek proces; geen twee verkoopprocessen zijn hetzelfde. Het verloop van een verkoopproces is afhankelijk van vele factoren zoals de branche, de grootte van het bedrijf, financieringsmogelijkheden, voorkeuren van koper en verkoper en ga zo nog maar even door. Ondanks de oneindige verschillen kan er toch vaak een vaste structuur in het verloop van een verkoopproces vastgesteld worden. Wij zullen deze structuur uiteenzetten en onderverdelen in 5 overzichtelijke stappen. Zo weet elke verkoper wat te verwachten tijdens het verkoopproces. 

Het verkoopproces in 5 stappen: 

  1. Start bedrijfsverkoop en verkenning van de overnamemarkt
  2. Prijsperceptie e-commerce bedrijf overeenkomen
  3. Boekenonderzoek bedrijfsovername
  4. Overnameovereenkomst bedrijfsverkoop opstellen
  5. Afhandeling van de overname en overdracht bedrijf

Deze stappen klinken logisch en simpel maar toch lopen veel verkopers tegen vragen aan als “wanneer er meerdere geïnteresseerde zijn, hoe pak ik dit aan?”, “welke informatie deel ik op welk moment?” en “hoe stel ik een overeenkomst op?”. Wij zullen per stap zoveel mogelijk praktische informatie delen over wat u tegen kunt komen tijdens de verkoop van uw bedrijf. 

 

Bedrijf verkopen in 5 stappen

 

1. Start bedrijfsverkoop en verkenning van de overnamemarkt 

Het verkoopproces begint met verkenning van de markt; hoeveel kopers zijn er geïnteresseerd in uw bedrijf, wie zijn deze kopers en waar zijn deze kopers te vinden. Dit is waar wij, WebshopOvername, en ons uitgebreide netwerk de grootste rol spelen. Wij plaatsen uw bedrijfsprofiel op onze aanbodpagina en zullen het profiel bij zoveel mogelijk kopers onder de aandacht te brengen. De kopers die via WebshopOvername.nl reageren zijn mogelijk geïnteresseerd in een overname. Zo krijgt u als verkoper een goed gevoel bij de mate van interesse. Wanneer de verkoper reacties binnenkrijgt is het tijd voor verkenning. 

Het proces van verkoop begint voor de verkoper hier. In uw inbox op het WebshopOvername platform komen de berichten binnen. De inhoud van deze berichten kan verschillen. De meeste kopers zullen een korte introductie geven en enkele algemene vragen stellen. Welke vragen u direct kunt beantwoorden of welke antwoorden beter na kennismaking gedeeld kunnen worden wordt uitgebreid uitgelegd in dit artikel. Het belangrijkste is om in de kennismakingsfase de koper een goed beeld te verschaffen van de onderneming maar daarmee niet uw concurrentievoordelen vrij te geven. Wij raden daarom aan om waardevolle informatie op het gebied van uw hardlopers en leveranciers nog voor uzelf te houden. Dit kan in een later stadium van het verkoopproces gedeeld worden.  

Kopersvragen die wel beantwoord kunnen worden betreffen vaak de volgende onderwerpen: historische omzetcijfers, historische winstcijfers, bezoekersstatistieken, gebruikte marketingkanalen etc. Op basis van deze informatie kunnen kopers een goed beeld vormen van de webshop. Om beslagen ten ijs te komen is het aan te raden deze lijst met kopersvragen door te nemen. Een goede voorbereiding bespoedigd het verkoopproces aanzienlijk. 

2. Prijsperceptie e-commerce bedrijf overeenkomen

Verkoper en koper zullen tijdens de kennismaking aftasten of naast enthousiasme over het bedrijf zij ook overeen kunnen komen in de vraagprijs. Het is gebruikelijk dat er enige onderhandeling plaatsvindt, de waarde van een bedrijf blijft immers een perceptie zelfs na een uitgebreide waardering. Het beoogde doel is dat zowel koper en verkoper met een glimlach kunnen terugkijken op de bedrijfsovername. 

Wanneer er meerdere geïnteresseerden zich melden kan de verkoper werken met biedingen. Door middel van het opstellen van een termsheet kunnen kopers kenbaar maken voor hoeveel en met welke financieringsmiddelen zij het bedrijf zouden willen overnemen. De verkoper kan op basis van de termsheets voorkeur geven aan een mogelijke koper en een periode van exclusiviteit aangaan met deze partij. 

Ervaring leert dat de hoogste bieder niet de beste koper hoeft te zijn. Daarom is het aan te raden met alle bieders een (uitgebreide) kennismaking te plannen. Vaak zien we dat een persoonlijke klik tussen koper en verkoper een betere basis is voor een goede deal dan slechts gaan voor de hoogste bieder. Een persoonlijke klik en vertrouwen tussen koper en verkoper is vruchtbare grond voor een snel en goedlopend verkoopproces. 

Samen een passende vraagprijs bepalen? Doe de intake:

3. Boekenonderzoek bedrijfsovername

Het verkoopproces gaat na overeengekomen prijsperceptie door naar een verdiepende fase: het boekenonderzoek. Tijdens het boekenonderzoek krijgt de koper inzage in de, door de verkoper gedeelde, informatie. De koper kan deze informatie valideren en een accuraat beeld vormen van de onderneming. Hoe u zich als verkoper kunt voorbereiden op een boekenonderzoek leest u hier

Uniek aan het verkoopproces van e-commerce bedrijven is het voorradig hebben van online bezoekersstatistieken. Wanneer er een Google Analytics account gekoppeld is aan de website kunnen alle statistieken, van het aantal bezoekers tot aan demografische details, ingezien worden. Verkopers kunnen voor de geïnteresseerde kopers een ‘view only’ account aanmaken. Op deze manier kan een koper rondkijken in de Google Analytics van de verkopende partij zonder daar enig aanpassing in te kunnen maken. 

Voor verkopers kan deze stap in het verkoopproces spannend zijn; de koper krijgt een kijkje in de keuken zonder dat een deal gegarandeerd is. Om deze begrijpelijke onzekerheid zoveel mogelijk te verkleinen kan er gebruik gemaakt worden van een intentieverklaring, ook wel Letter of Intent (LOI). Een LOI bevestigd de intentie om samen een deal aan te gaan en onder welke voorwaarden. Klinkt dit aantrekkelijk voor u? Lees hier dan mee over de LOI en het opstellen ervan. Tevens bieden wij een LOI template aan, deze is eenvoudig te downloaden en aan te passen naar uw specifieke verkoop. 

4. Overnameovereenkomst bedrijfsverkoop opstellen

De volgende fase in het verkoopproces, na positieve bevindingen in het boekenonderzoek, is het opmaken van de overnameovereenkomst. Via WebshopOvername zijn er standaardovereenkomsten te downloaden, specifiek gericht op online ondernemingen. Deze templates zijn toegespitst op verschillende transactievormen zoals een aandelentransactie of activa-passiva transactie, met of zonder personeel. Hier leest u meer over de type transactie en de implicaties hiervan op het verkoopproces van uw bedrijf.

Heeft u behoefte aan extra ondersteuning in het opstellen van de verkoopovereenkomst? Kies dan voor onze ‘juristen check’ tijdens het downloaden van de standaardovereenkomst. Onze partner jurist zal de opgestelde overeenkomst nakijken en aangeven waar eventueel aanpassingen nodig zijn. Een check van een expert is aan te raden om de verkoop van uw bedrijf met vertrouwen af te kunnen sluiten.  

5. Afhandeling van de overname en overdracht bedrijf

De deal is rond, het verkoopproces is bijna klaar op 1 stap na; de praktische overname. De laatste stap van het verkoopproces is het overdragen van de benodigde systemen, voorraad en inloggegevens. Hieronder enkele punten die vaak voorkomen bij de verkoop van een online onderneming. 

De praktische overname van een e-commerce bedrijf: 

  • Overzetten van domeinnaam registratie 
  • Overeenkomst met hosting partner of hosted webshop software provider aanpassen
  • Overdracht payment provider overzetten
  • Introductie en overdracht van productleveranciers
  • Inloggegevens van sociale media accounts delen
  • Eventuele afspraken met partners (content schrijvers, foto’s etc)  delen en de nodige introductie maken
  • Verkoop Accounts (Amazon, Bol.com etc.) overdragen

Daarnaast wordt ook de voorraad overgedragen inclusief omschrijving van alle producten en aantallen. 

Het is gebruikelijk, en wenselijk, dat de verkoper in de eerste periode na overdracht beschikbaar is voor vragen en begeleiding van de koper. De duur en mate van begeleiding na overdracht is goed om op te nemen in de overeenkomst. Wij zien vaak dat verkopers zich beschikbaar stellen voor een x aantal weken voor intensieve begeleiding. Na deze eerste weken zijn de verkopers beschikbaar op uurbasis. Het is goed om dit helder te hebben tijdens verkoop en deze afspraak op te nemen in de overnameovereenkomst. 

Wilt u zich nog meer verdiepen in het verkoopproces? Bestel dan ons WebshopOvername Handboek. In het handboek nemen wij u mee door alle details, en ervaring van anderen, met betrekking tot het succesvol verkopen van uw e-commerce bedrijf.