Op Webshopovername.nl publiceren we wekelijks een flinke reeks aan verkoopaccounts en webwinkels in alle omzetranges van startups tot gevestigde bedrijven met een stabiele omzet boven de €1Mln. Maar zo verschillend als de ondernemers zijn achter deze bedrijven, vormen ook hun proposities hele verschillende kansen in een brede range aan branches en op diverse business modellen (denk aan dropshipping of aan verkoop via marketplaces bijvoorbeeld). 

Wanneer u al een tijdje actief zoekt op ons platform heeft u waarschijnlijk al veel proposities zien langskomen. Mocht hier nog niet de onderneming tussen hebben gezeten waar u naar op zoek bent, dan kunt u alsnog gebruik maken van WebshopOvername.nl!

Zoekopdrachten op Webshopovername.nl

Actief zoeken naar een onderneming die goed aansluit bij uw zoekprofiel kan met behulp van drie van onze diensten.

  1. Schrijf uzelf in als koper en zorg dat uw zoekprofiel goed en duidelijk is ingevuld (stap 2 van het inschrijfproces). Vanaf het moment dat uw zoekprofiel goed is ingevuld zullen we u aan ieder nieuw verkoopprofiel in ons bestand proberen te matchen. Deze dienst is gratis en u kunt zich er op ieder moment weer voor uitschrijven.
  2. Kopers met een 'professional account' kunnen de kans op een succesvolle overname vergroten, door naast actief binnen het aanbod te zoeken, ook een zoekadvertentie te plaatsen. Deze advertentie wordt door meer dan 50.000 gebruikers van WebshopOvername.nl gezien, inclusief partijen die verkoop overwegen, maar nog niet zover zijn dat ze zelf hun bedrijf publiek ter verkoop aan willen bieden. Met een zoekadvertentie vergroten deze kopers dus hun bereik onder (potentiële) verkopers. Kijk voor kosten en voorwaarden naar onze tarieven pagina. 
  3. Leg een actieve zoekopdracht bij ons in. Wij onderzoeken dan alle verkopers in de klantenbestanden die we sinds 2015 zorgvuldig hebben opgebouwd, en gaan daarnaast pro-actief voor u de markt op: Aan de hand van onze ervaring en netwerk benaderen we op basis van uw instructies (discreet) marktpartijen die waarschijnlijk matchen met uw zoekprofiel, maar waarvan op dit moment niet bekend is of er interesse in verkoop is.

De laatste optie is een tijdsintensief traject en betreft een betaalde dienst. Als u interesse heeft in deze dienst, kunt u contact met ons opnemen door een email te sturen naar sander.scholten@webshopovername.nl.

De actieve zoekopdracht naar geschikte overnamekandidaten

De eerste stap in het intensieve zoektraject is het gezamenlijk in kaart brengen van wat er exact wordt gezocht en waar. Dat klinkt wellicht voor de hand liggend, maar de praktijk leert dat veel ondernemers nog een aantal slagen moeten maken voordat ze hun zoekprofiel scherp genoeg hebben, zodat onze adviseurs hier ook effectief mee aan de slag kunnen. 

Aspecten die terugkomen in het zoekprofiel:

  • Type gezochte bedrijf
  • Branche
  • Omvang (omzet/personeel)
  • Winstgevendheid
  • Synergiepotentieel
  • Groeicijfers
  • Acceptabele multiple range

Een belangrijk onderdeel van de zoekopdracht is ook het budget van de koper: over welke funding heeft u (potentieel) de beschikking en hoe wordt dit optimaal voor u ingezet?

Marktonderzoek naar overnamekandidaten

Vervolgens gaan wij actief voor u de markt op. Dit is een intensieve klus waar, afhankelijk van het vastgestelde zoekprofiel, diverse weken over heen gaan voordat de eerste kandidaten kunnen worden gepresenteerd. Hier zit veel desktop research bij, maar uiteraard ook het nodige veldwerk en zetten we ons netwerk in om zoveel mogelijk kandidaten in kaart te hebben voor een eerste presentatie. 

In de eerste fase zullen we vooral veel energie in dit onderzoek stoppen, waarna dit deels verschuift naar de contactmomenten die we met de overnamekandidaten zullen hebben om een goede filtering te kunnen aanbrengen. Gedurende de hele opdracht zullen we dit goed bijhouden: er kunnen namelijk nieuwe partijen in kaart worden gebracht en die willen we dan uiteraard wel in beeld hebben!

Daarnaast zal iedereen binnen ons bedrijf actief worden betrokken bij de uitvoering van uw zoekopdracht. Dat betekent dat ook onze klantenservice op ieder moment uw profiel paraat heeft. En in de wetenschap dat slechts een deel van alle verkopers die ons benaderen ook daadwerkelijk op ons platform terecht komt, is het duidelijk dat met een actieve zoekopdracht een veel bredere groep van potentiële verkopers wordt aanboort.

Selectie van overnamekandidaten

In veel gevallen zullen we op (voor u) anonieme basis al contact hebben gelegd met potentiële overnamekandidaten, op die manier presenteren we alleen de beste leads met direct de eerste informatie omtrent omvang en interesse tot verkoop. 

Deze fase sluiten we samen af met een zogenaamde shortlist van geschikte partijen.

Nu start een belangrijke fase waarin de rol van de overnameadviseur niet snel onderschat kan worden: de kandidaten moeten worden benaderd en er moet een opening worden gecreëerd om te praten over de eventuele opties die een bedrijfsovername zouden kunnen bieden. De onafhankelijkheid en de ervaring van de adviseur moet deze partijen het vertrouwen geven om samen een eerste stap te zetten in een spannend proces. Dit menselijke aspect kan tot een succesvol traject leiden, maar de deur kan ook vroegtijdig dichtvallen wanneer hier niet zorgvuldig te werk wordt gegaan.

Wij zullen na het eerste contact en met de eerste gegevens deze potentiële overnamekandidaten als warme leads aan u overdragen.

Afhankelijk van de gemaakte afspraken begeleiden wij vervolgens het verdere aankooptraject (inclusief due diligence en transactiedocumentatie), of neemt u na een goede en persoonlijke introductie de lead van ons over. In veel gevallen zien we dat ook de overnamekandidaten het prettig vinden als wij (het eerste contact en een bekend gezocht) betrokken blijven als expert waar ze op terug kunnen vallen. Zolang dit kan zonder enige vorm van belangenverstrengeling, zullen we deze rol graag vervullen.

Buy & build

De afgelopen jaren hebben wij verschillende zoekopdrachten uitgevoerd voor ondernemers en investeerders die een actieve buy & build strategie volgen. Met deze strategie wordt slim ingespeeld op consoliderende markten en wij dragen hier graag ons steentje aan bij. Heeft u zelf een duidelijk zoekprofiel en volgt u zelf een vergelijkbare strategie? Neem dan contact op met Sander Scholten (sander.scholten@webshopovername.nl) voor een vrijblijvende indicatie van de kosten. 

Note: actieve zoekopdrachten worden voor een belangrijk deel aangenomen op basis van een succesfee. Er is dus wel een significante minimale deal omvang vereist om dit type opdrachten aan te kunnen nemen.