Bedrijfsverkoop lessen voor een soepel verkoopproces


Verkoopproces met ups en downs; wat zijn de lessen?

Na een verkoopproces met de bijna gebruikelijke ups en downs kunnen de verkopers van Telefoonglaasje.nl terugkijken op een succesvolle verkoop van hun e-commerce bedrijf; Telefoonglaasje.nl. Wij vroegen een van de jonge eigenaren en ondernemers, Marlon Pijpenseel, om zijn ervaringen met het verkoopproces. Wij hebben de belangrijkste lessen op een rijtje gezet, handig voor verkopers en alle ondernemers op weg naar een eigen bedrijfsverkoop.

Begin van het verkoopproces met premium begeleiding

De eerste stap van bedrijfsverkoop is natuurlijk voorbereiding. Een deel van de voorbereiding, het verkoopmemorandum opstellen, verliep voorspoedig. Onze overnameadviseurs schrijven op jaarbasis de nodige memoranda maar dit memorandum was relatief makkelijk op te stellen: Marlon had zijn zaken goed voorbereid en kon opgevraagde informatie gestructureerd aanleveren. Daarbij is Telefoonglaasje een bedrijf met vele positieve verkooppunten! Zo is Telefoonglaasje.nl een echte niche speler in de screenprotector markt, heeft het bedrijf in deze niche een sterk eigen merk opgericht en was dit merk de eerste speler die via Bol.com verkocht: een succesformule. Dat bleek ook wel uit de snelle groei en het bereiken van bijna €1 miljoen omzet in 2021.

Na het opstellen van het verkoopmemorandum, de uitgebreide waardebepaling en het profiel kon het verkoopproces werkelijk beginnen. Het verkoopproces werd begeleid door WebshopOvername.nl’s mede-oprichter Sander Scholten, om de ondernemers te verlichten qua tijdinvestering en bij te staan met benodigde overname expertise. Binnen een dag was er dan ook contact gelegd met een eerste geschikte potentiële koper.

{{banner_intake title="Overweegt u een verkoop? Plan een vrijblijvend advies gesprek in"}}

Bedrijfsverkoop les 1: lever direct geverifieerde cijfers aan

De eerste geschikte koper was zeer geïnteresseerd en er werd veel informatie uitgewisseld, het leek richting een deal te gaan tot het laatste moment; “de cijfers die wij hadden gedeeld waren nog niet geverifieerd door de accountant, hierdoor kwamen toch nog wat verschillen in cijfers naar boven”, aldus de verkoper. Dit heeft het vertrouwen van de koper in de hele zaak jammer genoeg verminderd. Mede hierdoor en bijkomstige redenen van de koper zag deze toch op het laatste moment af van bedrijfsovername. En zoals de verkoper terecht laat weten; “Dit was erg teleurstellend omdat we zo veel tijd en energie in het contact hadden gestoken”.

Bedrijfsverkoop les 1 is daarom: Weet zeker dat de cijfers die u deelt sluitend zijn anders kan dit een negatief effect hebben op het opgebouwde vertrouwen tussen koper en verkoper.

Bedrijfsverkoop les 2: volg de stappen in een verkoopproces

Ondanks de initiële teleurstelling werd het verkoopproces natuurlijk doorgezet en zijn er andere geschikte partijen voorgesteld aan de verkopers. “Bij premium trajecten, waar wij de verkoop begeleiden, maken wij een voorselectie in kopers en stellen wij enkel geschikte, kapitaalkrachtige kopers voor aan de verkopende partij. Zo nemen wij verkopers veel werk uit handen. In het geval van Telefoonglaasje.nl hebben maar liefst 70 kopers hun interesse kenbaar gemaakt. Wij hebben gekeken waar een match ligt en hebben de passende partijen aan Marlon voorgesteld”.

Uit het contact met meerdere kopers kwam het contact met de uiteindelijke koper voort. Deze koper kreeg de geverifieerde cijfers en er werd vrij vlot gesproken over de mogelijkheden met betrekking tot de overname. Doordat zowel de koper als verkoper vaart wilde zetten achter het verkoopproces liep het tekenen van de overeenkomst en de start van het boekenonderzoek door elkaar heen. Ondanks dat wij dit afraden, en een verkoopproces altijd opdelen in volgordelijke stappen (lees hier meer over; ‘bedrijf verkopen in 5 stappen’) was dit een uitzonderlijk geval waar de kopers en verkopers hier op dat moment voorkeur aan gaven. Al geeft Marlon achteraf aan dat “Mochten wij ooit weer een bedrijf verkopen zullen wij dit zeker anders doen, want je geeft wel informatie vrij terwijl de zekerheid van een handtekening nog niet is bewerkstelligt”.

Bedrijfsverkoop les 2 is daarom: houdt de stappen van het verkoopproces aan om zo veel mogelijk zekerheid te waarborgen in elke fase van het verkoopproces.

Bedrijfsovername les 3: vertrouwen leidt vaak tot soepel verkoopproces

Gelukkig was er genoeg vertrouwen opgebouwd tussen de twee partijen dat alles alsnog goed is afgehandeld. Zo ziet u hoe belangrijk een goede relatie tussen koper en verkoper is. Soms is dit vertrouwen belangrijker dan ingaan op de hoogste bieder, dit zien wij bij WebshopOvername.nl geregeld.

Bedrijfsovername les 3 is daarom: een persoonlijke klik is vaak een betere indicator voor een soepel verkoopproces dan gaan voor de hoogste bieder.

Marlon laat weten blij te zijn dat het verkoopproces met een succesvolle deal is afgesloten en kijkt met veel ondernemersspirit uit naar 2023. Wij wensen hem veel succes met alle toekomstige ondernemingen en projecten!

Meer bedrijfsovername ervaringen lezen? Bekijk het interview met de verkoper van Topparfurmerie.nl en Blueprint Eyewear.

Overweegt u de verkoop van uw bedrijf en wilt u hierin begeleidt worden? Neem contact met ons op via 020 218 44 99 of e-mail naar contact@webshopovername.nl. 

bron | 03-01-2023